Fråga om sex (23.8)
23.08.2020
Hej! Jag har länge undrat en sak, och det är varför man inte skulle kunna fortsätta att ha sex även efter killen har kommit. Det är många offentliga personer som berättar om deras första sexupplevelser, och en sak som dom säger undrar jag över. Dom säger alltså att efter dom kommit så slutar dom att ha sex. Så "kan" man inte fortsätta sexet även om killen redan kommit, för att det verkar inte som att folk gör det, varför?
-undrande kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.08.2020
Hej,
Det är egentligen en mycket bra fråga du ställer. Det finns egentligen ingenting som säger att sexet behöver ta slut eller vara över bara för att killen kommer - men väldigt ofta är det precis så (om vi alltså tänker på ett samlag mellan kille och tjej). Anledningen är den att killen då oftast inte behåller sitt stånd utan slaknar (vilket är normalt och inte någonting han kan påverka speciellt mycket), men ofta försvinner i samband med killens orgasm/utlösning också hans "hunger", d.v.s. han blir tillfredsställd och då känns det kanske inte så aktuellt att fortsätta. Om du t.ex. tänker på mainstream porrfilmer så tar dessa också i allmänhet slut då killen har kommit.
Inte minst för tjejer så är det ju himla trist att det är så, för sexet är i regel över efter killens orgasm oavsett om tjejen kommit eller inte. Det är ganska sällan ett samlag skulle vara över bara för att tjejen kom men inte killen. Rent fysiskt så är det kanske lättare för tjejer att fortsätta efter deras orgasm (dels för att de inte behöver ha stånd för att ha penetrativt sex och dels för att tjejer ofta kan komma flera gånger.). Men det finns ju flera sätt att ha sex än enbart genom penetrativt sex.
Så jag håller helt och hållet med dig om att sexet inte behöver vara slut för att killen fått utlösning. Om inte tjejen kommit så borde man kolla om hon vill sluta eller fortsätta - och om hon vill fortsätta så finns det ju både fingrar och tunga samt väldigt många andra hjälpmedel som man kan använda sig av för att även hon skall komma. Hurra för att det finns sådana som du som inser att ett bra sexliv handlar om att man både ger och tar.
Kram,
Tessi