frågor vid sex
02.10.2020
hej jag och min pojkvän har pratat om att ha sex tillsammans, vi har mest bara mysigt och pussats tidigare. Vi har sett varandra nakna och så men inget sex. Jag har inte haft sex med någon tidigare så jag känner mig osäker. vi har sagt till varandra att vi ska få tag på kondomer innan vi testar
L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2020
Hej,
Bra att du frågar då någonting är oklart, det är ju därför vi finns. :)
Kondomen är ett bra och säkert preventivmedel då man har sex, men det förutsätter att man trär på den försiktigt så man inte i misstag skadar den med t.ex. naglarna. Om din pojkvän inte tidigare testat att trä på sig en kondom så kan det vara bra om han testar det redan på förhand, eftersom det ändå ofta blir lite nervöst och fumligt sen då det gäller. I den kommun där ni bor har alla ungdomar rätt till gratis preventivmedel, så kontakta preventivrådgivningen eller besök din skolhälsovårdare så får ni kondomerna gratis.
Kondomen bör sitta på under hela tiden han är inne i dig, och det brukar inte vara ett problem att få den att hållas på fast man byter ställning eller hastighet. Det kan ändå vara en idé att ibland kolla med handen att den sitter kvar nere vid penisroten och att den inte har börjar rulla upp sig. Det lönar sig att ha någon extra på lager bara ifall att en skulle gå sönder, så att man då kan byta kondom och inte behöver avbryta hela samlaget. Precis som med allting annat är kondomanvändning någonting man blir van vid ju flera gånger man testar. Om ni använder glidmedel så skall ni tänka på att det skall vara ett vattenbaserat glidmedel, d.v.s. inte olja - eftersom det kan göra kondomen skör.
Kondomen är väldigt elastisk. Så även om den lilla "bubblan" på toppen ser liten ut så utvidgas den nog så att utlösningen ryms. Ingen fara med det.
På basen av det du skriver så tror jag att det kommer att bli jättebra. Lycka till!
Kram
Tessi