Fyrkantig penis
04.10.2021
Jag och min flickvän försökte ha samlag men min penis var inte rätt form. Den passade inte alls in i det runda hålet, lite som när man försöker lägga en kloss i en låda med hål formade för klossen men man lägger den i fel hål, nu säger jag ju inte att vi hade samlag i det andra hålet men det jag försöker säga är att penisen inte passade, hjälp! Samuel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2021
Hej,
Du behöver inte oroa dig över att din penis skulle vara fel form, för det är den inte. Kom ihåg att kvinnor kan föda fram barn genom sina underliv så jag tror inte att det är formen på din penis som är fel.
Det jag tror är att ni var ganska nervösa inför att ha sex, och att din flickväns muskler därför var ganska spända. Det är inte helt viljestyrt att slappna av i bäckenbotten, och de flesta gånger som tjejer upplever att de är "för trånga" så handlar det just om det att man spänner musklerna och att det därför gör väldigt ont. Oroa er inte, detta är ett problem som går att lösa.
För det första - ha bara sex om ni båda verkligen vill det. Om en av er är lite osäker så måste ni vänta. Annars blir det garanterat inte den upplevelse ni hoppats på. I Finland har vi en skyddsålder för sex som är 16 år.
Börja med att lära känna varandras kroppar. Om ni nyligen har träffats eller blivit tillsammans och inte har haft sex med någon annan tidigare så finns det all anledning att ta tid på sig. Det fantastiska med att vara ung och börja bekanta sig med sex är att man kan ta ett litet steg i taget. Det kommer också att hjälpa er båda att slappna av, och att inte tänka på sex som en prestation utan som en erfarenhet som ni går igenom tillsammans och någonting som ni delar.
Se till att ni skyddar er. Om man hela tiden oroar sig över att bli gravid eller få en könssjukdom så är det svårt att slappna av.
Då ni nästa gång försöker genomföra ett samlag så försök att se till att ni har ett långt förspel, och att båda två är avslappnade och tillräckligt upphetsade. Man märker att tjejen är upphetsad t.ex. på det att hennes underliv blir fuktigt. Men även om tjejen är upphetsad så kan det ibland vara skönt med lite extra glidmedel. Det kan ni köpa från butiken eller från apoteket. Det är inte alls så att glidmedel skulle användas bara då någonting är "fel", utan det kan vara ett sätt att göra någonting skönt ännu skönare. Om ni båda två känner er trygga tillsammans så gör det inte heller någonting om någonting "går fel" eftersom ni vet att det inte ändrar på hur ni känner för varandra och att ni har all tid i världen på er att få det att fungera.
Men jag vill ännu en gång poängtera att sex förutsätter att båda två vill, och att man är tillräckligt mogen för det. Det är ingen skam i att själv erkänna att man behöver vänta - tvärtom så är det snarare ett sätt att se till att sen då man faktiskt känner sig redo så kommer upplevelsen att bli mer speciell.