Gay
28.10.2022
Vad ska jag göra om jag har en kink för att kolla gay porn gör det mig gay?? Jag har också haft sexuelle tankar om andra sexen men inte romantiska, gör något av det här mig gay.? Ost

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2022
Hej,
Människans sexualitet är betydligt mer komplicerad än så. Den typen av porr du blir upphetsad av definierar inte vad eller vem du är. Som människor har vi förmågan att bli upphetsade av många olika saker. Ibland för att vi tycker att det bara ser hett ut, och ibland för att vi önskar att vi själva fick vara med om någonting liknande. Så om du blir upphetsad av gay porn så finns det någonting där som tilltalar dig - men det i sig räcker inte till att nödvändigtvis helt definiera vem du är och huruvida du är gay eller inte.
Om du tänker såhär: många killar tycker om att titta på då två tjejer har sex - men det gör ju inte dem till lesbiska kvinnor. Inte heller gör det en kvinna till en gay man för att hon tycker om att titta på då två män har sex.
Sen är det en helt annan sak vilka personer det är du tilltalas av irl. Vem du blir förälskad i och vem du önskar att du skulle ha en relation med. Är det killar eller tjejer du har romantiska känslor för?
Slappna av. Njut av upphetsning då du känner den, oavsett vad det är som ger dig den känslan. Om du är gay eller hetero är ingenting du behöver "bestämma" idag. Vi kan inte välja vår sexuella läggning, men vi får välja vad vi gör av den och vilka människor vi vill ha i vår omgivning. Ge dig själv tid och utrymme och försök att inte stressa över denna sak, för den ändrar inte på ditt värde.
Kram,
Tessi