Gay sex
06.05.2020
Jag o min pojkvän ha tänkt ha sex för första gången, men hur ”tvättar” man röven så att den verkligen e tillräckligt ren. För jag vill int få bajs på min snopp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2020
Hej.
Visst går det att tvätta sig i ändtarmen för att den skall vara renare, MEN du måste inse att det är från ändtarmen bajset kommer så om du absolut inte vill komma i kontakt med bajs så är analsex kanske inte för dig. Man kan givetvis göra det man själv kan för att undvika att det händer - men det finns nog inget sätt att helt förhindra att det KAN inträffa eftersom det är så kroppen fungerar.
Det finns lite olika sätt att tvätta sig. Börja med att gå på wc och försöka tömma tarmen helt, efter det kan du ta på dig en plasthandske, lägga lite olja (t.ex. babyolja) på handen och med fingrarna kolla att ändtarmen är tom. Då du tar ut fingrarna ser du om ändtarmen är ren eller inte. Är fingrarna inte rena så tvättar du handen och försöker på nytt känna efter i ändtarmen - och upprepar detta tills dina fingrar är rena då du tar ut dem. På detta sätt använder du alltså dina egna fingrar till att tvätta din egen tarm - vilket är ett skonsamt sätt där väldigt lite kan gå fel och det kan vara ett sätt för dig att bekanta dig med din kropp.
Ett annat sätt är att du köper en analdusch (går att beställa på nätet) med den är det ganska lätt att tvätta sig. Det finns rätt många olika modeller, men i princip fungerar de på samma sätt, (lite som en öronspolning om du nån gång har tagit bort vaxproppar hos hälsovårdaren). De består av en pump (som fylls med vatten) och ett munstycke som förs in i anus. Sedan då munstycket är inne så klämmer man ut vattnet genom att trycka på pumpen - tar ut munstycket- och trycker sedan ut vattnet ur tarmen genom att krysta. Detta upprepas tills vattnet som kommer ur dig är rent och luktfritt. Du kan bildgoogla på "analdusch" så förstår du hur jag menar. Det du skall tänka på vid användningen av en analdusch är att använda ljummet vatten (för varmt eller för kallt kan vara obehagligt) och att inte tvinga din kropp att genomgå någonting som gör ont - lägg inte in för stora mängder vatten på en gång och om det gör ont så avbryter du.
I största allmänhet är det en viktig regel då det gäller analsex - om det gör ont så måste man pausa eller avbryta. Både slemhinnan och ringmusklerna är känsliga och du behöver dem så de är inte en del av kroppen du vill skada. Jag vill påminna dig om att analsex i verkligheten inte ser ut som på film för du kan inte tränga in i någon med den hastigheten eller kraften (som de gör på film) utan detta måste göras långsamt och försiktigt. Om det är första gången för er båda är det antagligen lättast så att den som är "bottom" styr hur snabbt det går och den som är "top" står stilla. Ibland kan det göra mindre ont och vara lättare att slappna av om man ligger i missionären (d.v.s. inte doggy-style) eftersom kroppen inte spänner sig på samma sätt då. Mycket glidmedel och tålamod :)
Om det är någonting som blev oklart får du fråga igen. Lycka till!
Kram
Tessi