Glidmedel
29.07.2014
Hej jag har ett problem jag och min kille vill jätte gärna ha sex men ingen av oss vill köpa glidmedel från apotek eller nätet. Så jag tänkte om det finns något man kan använda iställe för äckta glid medel t.ex mat olja eller något man behöver till sitt vardagliga liv

Ungdomsinformatören Lena svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
29.07.2014
Hej!
Glidmedel är ju inget nödvändigt att ha, om kvinnan är tillräckligt upphetsad när det är dags för sex. För att hon ska vara det måste hon vara helt redo att ha sex, känna sig bekväm och trygg och kunna lita på sin partner. Dessutom är det viktigt att förspelet tar sin tid och att allt känns skönt. Visst, det finns de som inte lubrikerar "tillräckligt" (alltså blir våta) på egen hand och då kan det vara skäl att köpa glidmedel för att underlätta samlaget.
Ni har väl tänkt använda kondom när ni ska ha sex? Förutom kondomens preventiva-egenskaper (alltså att den förhindrar graviditet och könssjukdomar från att smitta) så är kondomen också färdigt behandlad med glidmedel på utsidan, vilket gör att kondomen glider lättare. Kanske ni alltså inte behöver extra glidmedel?
Visst kan man sätta lite extra glidmedel på toppen av kondomen om det ändå känns torrt i slidan. MEN då ska man ENDAST använda glidmedel som är utformade just för det ändamålet. Tillsammans med kondom är det vatten- eller silikonbaserade glidmedel som ska användas. Ingenting annat.
Man skall absolut inte experimentera med egna alternativ, eftersom oljor förstör gummit och skadar kondomen och då går den sönder lättare. Också olika hudkrämer eller lotions kan skada kondomens yta. Då man använder glidmedel skall man alltså bara använda ett glidmedel som är ämnat för sex.
Nu tycker vi nog att ni ska ta ansvar och köpa glidmedel (och kondomer för den delen!!) själva - om ni tycker att ni är redo att ha sex, måste ni också vara redo att ta ansvaret som kommer med det beslutet. Till det hör också att ta hand om preventivmedlena och skyddet. Det är ju bara 20 sekunder av ert liv som ni står vid kassan, vi garanterar att kassatanten inte kommer ihåg vem som köpt glidmedel under dagen. Ni kan tex köpa det från en stor livsmedelsbutik i grannstaden om det känns pinsamt att gå in i närbutiken. Men ansvaret skall ni nog ta hursomhelst.
Ta hand om er!
Hälsar ungdomsinformatören Lena och sommarjobbaren/storasystern Angelica
ps. läs gärna vad vi skrivit om sex och första gången på våra informationssidor!