Glömde två p piller
25.10.2021
Hej! Är en 16 årig flicka som studerar i en annan ort än hemorten. Har varit i förhållande med min pojkvän nu i snart 2månader. Förra veckan på höstlovet hade jag glömt att ta mina P-piller två dagar irad. Sen tog jag dom helt regelbundet igen. Men efter att bara tagit tre piller irad regelbundet hade jag sex med min pojkvän. Även fast dom recomenderar att man väntar 7 dagar. Är jätte rädd att jag ska vara gravid och hoppas att P-pillrens effekt kanske kommit tillbaka och att jag var skyddad. Vet inte vad jag ska göra, finns det en chans att jag är gravid eller finns det en chans att jag var skyddad. Vet som sagt ej vad jag ska ta mej till Jeeuu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2021
Hej,
Precis som du skriver så bör man använda annat skydd eller undvika att ha sex under de påföljande 7 dagarna om man har glömt två piller i rad under en karta. Men tyvärr kan jag inte uttala mig om hur stor risken är för graviditet i det scenariot som du beskriver.
Beroende på hur lång tid det nu har gått sedan ni hade oskyddat sex så kan du överväga att ta akut p-piller (dessa kan tas upp till 72 timmar efter samlaget) Men om denna tid redan har runnit ut så finns det inte mycket annat du kan göra än att bara vänta.
Kom ihåg att blödningen kan påverkas även av att du glömde dina piller, så om tömningsblödningen är sen så behöver det inte betyda att du är gravid, men du skall givetvis testa dig om din blödning inte kommer då det är meningen.
Jag är ledsen att jag inte kan ge ett mer exakt svar. Vi håller tummarna <3
Kram,
Tessi