Glömt mellanpiller
02.12.2022
Hej, kom på imorse att jag glömt att ta mitt mellanpiller igår kväll (tar dem alltid 22-23 tiden innan ja går o lägger mig. I bipackssedel står det att man ska ta dem samma tid på dygnet för att vara skyddad mot graviditet, men hur exakt är den tiden? Hört att man kan ta dem inom 3h från tiden man tar dem så att det max är 27h sedan det förra, så om jag tog det förra kl. 22 kan jag senast ta nästa kl. 01. Nu tog jag det såfort jag märkte det, ca 8.30 och kvällen innan ca 00.30 tiden. (Så ca 8h senare än vad jag borde.) Läst att man ska ta det max 36h efter det förra för att fortfarande vara skyddad men funderar om det stämmer? Äter Slinda mellanpiller. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2022
Hej,
Precis som du skriver är det viktigt att man tar sina piller vid samma tid alla dagar eftersom Slinda är ett mellanpiller som bara innehåller ett aktivt hormon. Hur stor risken är att man blir gravid då man glömmer ett piller beror då dels på hur mycket försenat det blir men också på var i cykeln man glömmer sitt piller. Med andra ord är det skillnad på om du glömmer ett piller under första veckan eller senare under cykeln.
Du skall då följa anvisningarna som står i bipcksedeln:
Du ska ta tabletterna varje dag vid samma tid på dagen så att tiden mellan två tabletter alltid är 24 timmar. Om du har missat någon enskild tablett med mindre än 24 timmar ska du ta den glömda tabletten så snart du kommer ihåg det och sedan ta nästa tablett vid den vanliga tiden, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt. Om du har missat någon vit aktiv tablett med mer än 24 timmar ska du ta den glömda tabletten så snart du kommer ihåg det, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt och också använda extra preventivmedelsskydd (såsom kondom) under de följande 7 dagarna. Fortsätt sedan ta tabletterna på din vanliga tid. Ju fler tabletter i följd du har glömt, desto större är risken för att preventivmedelsskyddet minskar.
Om du har glömt en tablett under den första veckan efter att du började med tabletterna och du hade samlag under veckan innan du glömde tabletten finns det en risk att du blivit gravid. Kontakta i så fall läkare/barnmorska.
Om du har glömt en tablett mellan dag 15 och 24 (tredje eller fjärde raden) ska du ta den glömda tabletten så snart du kommer ihåg det, även om det innebär att du tar två tabletter samtidigt. Fortsätt att ta de vita aktiva tabletterna vid den vanliga tiden. Ta inte de gröna placebotabletterna utan kasta dem och börja omedelbart med nästa karta (du kommer att börja på en annan veckodag). Genom att du hoppar över placebotabletterna är du fortfarande skyddad mot graviditet.
De sista 4 gröna tabletterna i blisterkartans 4:e rad är placebotabletter. Om du glömmer någon av dessa tabletter försämras inte skyddet. Kasta den glömda placebotabletten.
Så precis som det framkommer ovan så är det mest ventrala huruvida du är på första veckan av cykeln eller senare, risken för graviditet ökar alltid om man tar sina piller för sent, men det är svårt att ge något exakt svar på hur mycket för sent man kan ta det och ändå vara skyddad eftersom alla kroppar är lite olika. Därför är det nof rekommendationen om att ta dem vid samma tid alla dagar som gäller. Det innebär givetvis inte att alla som glömmer ett piller blir gravida (oftast blir de inte det) men läkemedelsföretaget kan inte ge några garantier om hur pillrena fungerar om de inte tas enligt föreskrifterna.
Om någonting nu lämnade oklart så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen på din hemort och fråga barnmorskan.
Kram,
Tessi