Gör jag rätt?
22.12.2022
hej decibel! jag är en tjej som har en pojkvän, jag och min pojkvän har varit ihop i snart 2 år och det har funkat relatift bra.. men den enda är att han är 2 år äldre än mig och vill ha ofta sex..och men det känns inte bra när vi gör det, det gör liksom ont. vad ska jag göra? Hejj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2022
Hej,
Hela poängen med sex är att det skall kännas skönt och vara roligt, så om det inte är så för dig så behöver någonting göras åt saken. Det är ingen poäng med att ställa upp på sex bara för att den andra vill om du själv upplever att det gör ont eller känns fel.
Jag förstår att det kan kännas svårt att ta upp saken med din partner, men om han tycker om dig så borde det vara viktigt för honom också att du njuter. Börja med att fundera på vilka saker i ert sexliv som du tycker om och vilka du inte tycker om. Finns det sådant som känns bra? Vilka saker känns mindre bra och vet du vad man i så fall kunde ändra på så att det skulle kännas skönare för dig? Det är lite svårt för mig att ge några konkreta förslag eftersom jag inte vet vad det är som gör ont, men om du inte är helt upphetsad själv eller om du är rädd att det kommer att göra ont så är det bara rimligt att tro att du spänner dig - vilket ofta leder till att det gör mer ont.
Fundera alltså på vilka saker som känns bra och föreslå att ni gör mer av det tills du känner dig tillräckligt upphetsad. Och om du inte kommer dit, om du med andra ord inte känner att du blir tillräckligt upphetsad eller du inte vill ha sex så skall du inte ha sex. Så enkelt är det faktiskt. Ingen annan människa än du själv har rätt att bestämma över din kropp - och om han skulle bli arg på dig eller lämna dig för att du inte vill ha sex med honom så låter det inte som att han är tillsammans med dig av rätt orsaker. Om han bryr sig om dig så vill han att du också skall ha det skönt och då vill han se till att du njuter, men han kan ju inte heller veta att han gör någonting fel om du inte berättar det för honom. Så det viktigaste just nu är att ni skulle tala om saken.
Du behöver inte ta upp det med honom som att du har ett klagomål, utan du kan börja med att fråga vilka saker han tycker om, och om det finns någonting han skulle vilja ha mer av eller någonting han önskar att du gjorde. Du har då möjlighet att berätta dina egna synpunkter och vad DU skulle vilja ha mer av. Om det gör ont att ha sex skall du givetvis säga det, och kanske det skulle vara en idé att boka tid till en preventivrådgivning så du fick bli undersökt för att kolla att allt är som det ska.
Tillsammans kan ni nog lösa problemet, men det handlar om att man måste kommunicera. Så tveka inte att berätta för honom vad du vill ha.
Kram,
Tessi