Göra det sexigare med kondom på något sätt?
26.01.2025
Hej. Finns det något jag kan göra för att göra det lite sexigare när man ska ta på kondomen? För nu blir det att jag bara ligger där och tittar på när det är dags för honom att ta på kondomen.
Jag har funderat på om jag ska testa att trä över den, eller att jag kan göra det i samband med oralsex på något sätt?
Jag undrar också om det är säkert om jag suger honom en stund med kondomen på och sedan går vi över till samlag eller ska jag ge oralsex till han får utlösning? Jo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2025
Hej,
Jag tycker att det låter bra att du vill hitta mer fantasifulla sätt att trä på kondomen. Jag tror att nästan allting går att göras på ett sexigt sätt och att det handlar väldigt långt om inställning. Så det att killen själv trär på kondomen kan absolut göras på ett sexigt sätt om han själv vill det. (Lite som att han visar upp vad han har att erbjuda och behåller ögonkontakten med dig medan han trär på den - istället för att tänka på det som ett pinsamt avbrott då man fumlar för att göra det så snabbt som möjligt.) Så på precis samma sätt kan du göra det till en sexig del av förspelet genom att du t.ex. placerar honom på rygg och trär på honom kondomen. Det behöver inte alls göras snabbt för det kan vara en del av upphetsningen att det är någonting som görs avsiktligt långsamt medan du ser på honom eller låter honom se på dig.
Om du aldrig har testat att trä på en kondom innan så kan du gärna testa det på förhand så att du har lite koll. Huvudsaken är att kondomen placeras på toppen av penisen så att den kan rullas ut (om man lägger kondomen "fel väg" så går den inte att rulla ner). Dra förhuden bakåt så att ollonet är bart och knip med fingrarna om den lilla "toppen" som blir högst upp på ollonet då kondomen placeras där så att det inte blir kvar luft i den då du rullar ner kondomen. Den lilla "toppen" finns till för att ge utrymme för utlösningen, men om det blir kvar luft i den lilla toppen då kondomen rullas på så går kondomen lättare sönder. Se till att kondomen rullas så långt ner som möjligt kring roten på penisen så är sannolikheten mindre att den rullar upp sig eller glider av. Men som alltid då man använder kondom är det bra att kolla under sexets gång att kondomen sitter kvar som den ska.
Visst kan du testa att rulla på kondomen med munnen, men var då väldigt försiktig med dina tänder. Och kanske är det bra om du först vänjer dig vid att lägga på den med händerna innan du börjar testa med munnen, eller så testar du en blandning av båda två där dina händer och mun hjälps åt.
Huruvida du vill ge honom oralsex tills han kommer eller bara en stund är helt upp till dig själv, det finns inga regler som säger att man måste göra på ett visst sätt. Vissa killar har svårt att komma enbart genom oralsex men det beror förstås också på nivån av upphetsning, takt, grepp o.s.v. Så länge ni båda är öppna för att testa på olika saker så är det bara att experimentera vidare.
Lycka till!
Kram,
Tessi