Gravid?
19.07.2020
Hej! För några veckor sen så var jag på fest och jag spydde, och jag tar p piller. Men om jag räknade rätt så hade det gått 5 timmar mellan att jag tog tabletten och att jag spydde, så litar på att jag fortfarande är skyddad, men sen nästa dag en stund efter att jag hade tagit dagens p piller så hade vi sex och han kom i mig. Och det är bara någon dag tills min mens borde komma. Är orolig att jag ska bli gravid då vi hade oskyddat sex dagen efter att jag spydde men jag tar ju p piller så jag borde ju vara skyddad och inte behöva vara orolig? Och nu också under några dagar har jag haft lite gaser och huvudvärk någon dag, men är det bara pms som jag har eftersom min mens snart kommer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Det är precis som du skriver. Om du spydde 5 timmar efter att du tagit ditt piller så borde pillret ha hunnit tas upp redan i det skedet, och då är med andra ord sexet ni hade dagen därpå inte oskyddat.
De symtom du beskriver att du haft (gaser och huvudvärk) kan vara symtom på precis vad som helst, och är inte specifika symtom på en graviditet. Ta det lugnt och fortsätt äta dina piller enligt föreskrifterna. Skulle din mens inte dyka upp så kan du testa dig - men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi