Gravid?
02.02.2021
Hej!
Jag hade oskyddat sex i slutet av december och mannen jag gjorde det med kom i mig. Tog ett dagen efter-piller följande dag och den produkten hade ~5 % risk att det inte skyddar mot att bli gravid. Min mens var sen försenad. Vanligtvis har den kommit runt 22-24:e varje månad men då jag hade sex var det 30:e december och utebliven mens. Fick sedan mensen runt 3:e eller 4:e nästa månad. Betyder det här med säkerhet att jag inte är gravid?? L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2021
Hej,
Eftersom dagen efter pillren inte är 100% säkra, och ofta kan göra att mensen blir oregelbunden så skall man alltid göra ett graviditetstest 3 veckor efter att man tagit pillret. Jag tror att du kan vara rätt säker på att du inte är gravid, men för säkerhets skull skall du ändå kolla upp det.
Jag rekommenderar att du antecknar i din kalender eller skaffar en mens-app så att du kan följa med din mens och veta ungefär när den skall komma. Din mens bryr sig inte om vilket datum det är, så det är osannolikt att den varje månad skulle dyka upp mellan 22-24, eftersom cykelns längd är annorlunda än månadens. Så det sker nästan alltid en förskjutning från en månad till en annan. Så istället för att försöka ta fasta på vilket datum det är så skall du ta fasta på hur lång din cykel är och beräkna när nästa mens kommer enligt det.
Testa dig bara för att vara säker.
Kram,
Tessi