gravid hur?
08.07.2015
oj. Skrev det där i hemlig rutan. Årkar inte skriva om.
Men kan ni svara? XP
[inklistrat ur hemliga rutan:
Hej. Jag undrar hur man blir gravid? Har hört att man måste ha sex exact då ägglossning eller va? Man kan hålla på att ha sex i flera veckor för att kunna befrukta äggen som man kan bara 1 gång per månad?
Såå då kan man ha sex typ 1 dag efter mens utan kondom å sånt?? Utan att bli gravid? ] idiot

Ungdomsinformatören Liselott svarar
09.07.2015
Hej!
Bra att du frågar om det här - de här detaljerna lönar det ju sig nog att ha exakt på klart :)
Jo kvinnor har alltså en ägglossning per menscykel. Eller enligt forskning så har man ändå inte ägglossning varje menscykel fastän man nog har mens, men så där i regel. Brukar man ha säg 28 dagar mellan menserna (menscykeln räknas från ena mensens första dag till nästa mens första dag, 28 sägs vara medeltalet för alla kvinnor), så brukar ägglossningen infalla någonstans mittemellan. Men alla tjejer har alltså inte 28 dagar emellan - vissa har helt naturligt tex 20, andra 38 osv - och alla får inte ägglossning exakt mitt i menscykeln heller. Så därför kan man aldrig vara riktigt säker när man verkligen har ägglossning.
En del kan lära sig känna igen tecknen i kroppen, tex att flytningarna får någon dag blir mycket segare och slemmigare och halare och man kan mäta det med liknande urinprovsstickor som graviditetstesten innehåller, men det kan alltså vara svårt att räkna ut när man verkligen har ägglossning och anpassa sexlivet efter det. Vissa kan ju faktiskt ha ägglossning redan några dagar efter mensen, andra strax före - och så kanske det är en mellanblödning i och med ägglossning man har och inte mens, så därför kan man inte ens räkna med att vara helt säker under mensen (även om det här är ovanligt). Så kallade "säkra dagar" strax efter mensen anses bara vara 80% säkra (pearl-index = av 100 kvinnor som använder säkra perioder som preventivmetod under ett helt år blir 20 av dem ändå gravida).
Därför är det såklart INTE så att man skulle måsta använda skydd bara en dag under menscykeln - för man kan alltså inte vara så säker på när ägglossningen verkligen infaller. Den andra stora orsaken är att ett ägg visserligen bara lever och kan bli befruktat ungefär ett dygn, men en riktigt livskraftig spermie kan leva 5-7 dygn väntandes i slidan/livmodern/äggledarna. Inte heller är det säkret ifall man drar ut snoppen innan killen får utlösning, eftersom det kommer en så kallad försats före utlösningen. Försatsen är en droppe vätska som ska rensa urinröret och fungera som glidmedel och den kan också innehålla en massa spermier. Eftersom den droppen kan komma ur ollonet allt mellan att han får stånd och att han får utlösning, så ska man nog inte köra med avbrutet samlag ifall man inte är okej med ett graviditet, inte under någon del av menscykeln.
Det betyder dock inte att man blir gravid så där på fläcken varendaste gång man har oskyddat sex. Varför ett visst oskyddat samlag leder till befruktning och varför ett annat inte gör det... ja någon form av livsmagi finns där nog. För samtidigt finns det ju massor av par som månad in och månad ut, år in och år ut försöker göra allt rätt för att bli gravida och ändå blir det inget positivt resultat på graviditetstestet. När liv uppstår är alltså något som varken medicinen eller vetenskapen kan förstå eller kontrollera helt och hållet. De flesta som verkligen försöker bli gravida så försöker ändå pricka in några samlag runtikring den tidpunkt de tror att tjejen kan ha ägglossning, eftersom sannolikheten att bli gravid ändå är störst den dagen.
Så mycket är säkert att vet man med sig att man inte vill att ett litet liv ska uppstå just nu, så använder man skydd vid varendaste samlag! För att inte tala om könssjukdomssmitta.
Fråga mera bara ifall du har fler funderingar. Det finns inga dumma frågor!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott