har aldrig kysst ngn
01.05.2015
Hej! Jag har bara haft ett enda förhållande men det var inte direkt seriöst för vi var aldrig nära varandra (som att kramas, kyssas o.s.v) så jag e lite ledsen över att jag aldrig kysst ngn. Om jag får en pojkvän i framtiden som "vill mer" så är det pinsamt att jag aldrig kysst ngn... vissa kysser varandra redan vid dagisåldern så det är så jobbigt.. jag går ju i nian! Jag menar, om min framtida pojkvän närmar sig med munnen och jag bara "ähh hödo ja ha aldri possa najn na förr så ta e longt å lär me xD" låter knäppt. Och om jag nt säger ngt så tror han väl att jag är en dålig kyssare :( mm

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hej mm! De som anser sig ha "avklarat sin första kyss redan i dagisåldern" vet nog inte riktigt vad de talar om... Det var nog bara en oskyldigt blöt puss de tänker på i så fall.
Oberoende i vilken man ålder är - tro mej! :) Så är det alltid väldigt spännande när man ska kyssa en person för första gången - oberoende av hur många personer man har kysst innan. Det är en ny person, nya känslor och någonting som man inte har gjort tidigare. Alla har olika favoritsätt de vill kyssas på - det gemensamma sättet hittar man med tiden. Långt ifrån alla kyssar blir 10-poängare! Det viktigaste är att man kysser med känsla. Man tänker inte på annat utan man tittar på personen eller sluter ögonen och man ger den andra personen hela sin uppmärksamhet. Det vanliga är att man börjar lite tveksamt försiktigt med en ny person och sedan ger sig hän om det känns bra. Ifall den andra personen drar sig bakåt, stänger munnen eller får en märklig host-harklingsattack kan man väl ana att han/hon vill avsluta kyssandet... Så mitt bästa råd till dej: Gå på känslan!
Om du vill kan du naturligtvis berätta för honom att du aldrig har kysst någon tidigare. Men om det känns pinsamt tycker jag att du hoppar över det och bara följa dina känslor. Läs gärna mera om sexualitetens trappsteg här.
Lycka till! Med vänlig hälsning, Annika       barnmorska - hälsovårdare