Har jag haft ett missfall?
09.04.2022
Jag har haft oskyddat sex och gjorde ett graviditetstest som visade positivt. Efter en vecka fick jag jätteont i magen, började blöda och fortsatte att blöda i två veckor. I blodet kom det som små röda geléklumpar. Jag vågar inte gå till en ungdomsmottagning. Vad är detta? Är jag fortfarande gravid? Är detta missfall? E L

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
På basen av det du skriver kan jag omöjligt veta om du är gravid eller inte, och om du har gjort ett test som visade positivt innan du började blöda så är det möjligt att ett nytt test fortfarande skulle visa positivt eftersom det tar en tid för hcg-nivån att sjunka igen även efter en graviditet/missfall.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera med dem. Genom att mäta din hcg-nivå (graviditetshormon) med ett blodprov skulle man få ett mer exakt värde och på basen av det skulle man se om graviditeten fortfarande pågår eller om du har haft ett missfall. Med tanke på att du blödde i två veckor så låter det sannolikt att det var ett missfall - men det är inte ovanligt att man blöder i början av graviditeten och alltid innebär det inte att graviditeten är över. Det enda sättet att ta reda på hur det ligger till är alltså genom ett nytt test, gärna genom blodprov. (I vissa fall man man ta två stycken blodprov med några dagars mellanrum för att se om nivån sjunker eller stiger, och det skulle i detta fall ge svaret vi behöver.)
Så det är bara att kontakta preventivrådgivningen så hjälper de dig vidare.
Kram,
Tessi