har några frågor...
30.12.2015
1. Då jag typ läser om eller tänker på nåt som har med sex att göra så får jag ibland orgasm. Är det normalt?
2. Kan man säga att man är kåt på nån om man är kär i den, och vill hångla osv. men inte vill ha sex. Eller är det fel då?
3. Om man typ smeker och tar på sig själv, är det onani, fast man inte känner sig sexuellt upphetsad?
4. är det olagligt att jag som är 13 år, och en pojk som e 14 år har sex? Skulle man typ få nåt straff? Vad skulle hända om lagen fick veta det?(jag planerar int att ha sex, jag bara undrar:-)) frågvis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2015
Hej.
Det är helt normalt att man blir upphetsad och pirrig om man läser någonting som handlar om sex, och om man då smeker sig själv så händer det lätt att man får orgasm. Det är ganska sällan man får orgasm utan att alls röra vid sig själv, men om man är tillräckligt upphetsad så behövs det kanske inte så mycket för att man skall komma.
Man kan nog säga att man är kåt på någon som man vill hångla med. Kåt är ju ett annat ord för upphetsad, sen bestämmer man ju själv VAD det är man vill göra. Om man vill kyssas och smekas eller om man vill ha sex. Men man kan vara kåt på någon utan att man vill ligga med den.
Det är väl nog lite en smaksak vad som räknas som onani om man smeker sig själv utan att vara upphetsad. Fast oftast är det ju just för att man ÄR, eller åtminstone vill bli upphetsad som man smeker sig själv, och då är det ju frågan om onani.
Nja, direkt olagligt är det inte att en 13-åring och en 14-åring har sex, och man skulle nog inte få något straff. "Åldersgränsen" för att ha sex i finland är ju 16 år, men det är mer en gräns för att se till att inte ett barn, i detta fall en person under 16, skall bli utnyttjat av en äldre person. Så ifall den ena skulle vara 13 och den andra 17 så skulle det vara olagligt, och då skulle det eventuellt kunna få nån sorts konsekvenser om det skulle komma fram. Men det är nog helt från fall till fall - i såna fall där det är tydligt att båda vill och man är ganska lika i ålder och utveckling så brukar det inte få några följder. Lagen finns ju som sagt till för att skydda - inte för att skapa problem.
Men den dag du skall ha sex så är nog huvudsaken att du är säker på att du vill det, och att din partner är en person som du litar på och som vill dig väl. Det finns ingen anledning att skynda sig - du hinner nog ha sex :)
Nyårskram!
Tessi