Hemmagjorda sexleksaker till tjej
06.03.2022
Hej decibel! Jag är en tjej på 15 år som börjat onanera och njuter väldigt mycket av det. Började med att smeka mig själv men har även börjat stoppa in fingrarna och tycker det är väldigt skönt. Har velat testa något lite större och längre som går djupare in. Kan inte köpa någon sexleksak så jag kollade runt på tips på saker man kan stoppa in men hittade inget bra. Jag har ingen hårborste med handtag, såg många tips om att man skulle sätta en kondom på en gurka eller morot, men har inga kondomer och har inte heller möjlighet att skaffa. Har ni något tips på vad som är säkert att stoppa in, som inte är ett hårborstskaft eller behövs kondomer till? Skulle också vara glad för tips på hemmagjorda sexleksaker som man inte stoppar in också, skulle vara kul att testa olika saker. Har även funderat på glidmedel, kan inte köpa det men finns det något som man har hemma som man kan använda?
Så för att sammanfatta allt:
•hemmagjorda sexleksaker utan kondom, både såna som man stoppar in och såna som man inte stoppar in
•något man kan använda som glidmedel som man har hemma Sugen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2022
Hej,
Grattis till att du har hittat glädjen i att utforska dig själv. Att onanera är ett jättebra sätt att lära känna sig själv och sin egen kropp, och att ta reda på vad man själv tycker är skönt.
Poängen med att trä en kondom över de föremål man använder som dildo är att man då kan vara lite mer säker på att föremålet är rent och att det inte lossnar t.ex. färg, smuts eller kemikalier från föremålet. Kondomer kan du hämta gratis från din skolhälsovårdare eller från preventivrådgivningen, och du kan köpa dem i butiken. Det finns ingen åldersgräns på att köpa kondomer. Personligen rekommenderar jag inte att du lägger in någonting i dig som du inte är säker på att är rent och fritt från kemikalier.
Fördelen med att använda fingrarna är att du vet att de är rena, de kan inte gå sönder inuti dig och det är lätt att se till att det inte finns någonting vasst som du kan skada dig på. Som glidmedel kan du använda en parfymfri olja (t.ex. Liberos babyolja, som säljs i hyllan med babysaker). I princip kan du använda vilken olja som helst som du hittar i köket (kokosolja, rapsolja, olivolja) men dessa skall INTE användas tillsammans med kondomer eftersom olja skadar kondomerna, olivolja och rapsolja lämnar även fläckar på lakan och tyg, så man kan t.ex. ligga på en handduk för att skydda sina lakan. Glidmedel är absolut värt att testa eftersom det ändrar lite på hur beröringen känns, men bäst fungerar nog de glidmedel som är avsedda för detta ändamål som man kan köpa i butiken. Det finns ingen åldersgräns på att köpa glidmedel heller.
Så jag föreslår att du skaffar fram kondomer från hälsovårdaren i skolan, så kan du testa med t.ex. en gurka eller morot, eller köpa en hårborste som är avsedd för detta ändamål. Det är nog bara din egen fantasi som sätter gränser för vad du kan använda. Det finns olika appar till telefonen som man kan ladda ner som fungerar lite som en vibrator, men de är givetvis inte lika effektiva som en "riktig" vibrator och då skall man tänka på hygienen med telefonen, så bäst är det att ha ett tager tyg emellan telefonen och huden och endast använda den utanpå. Du kan söka i app store på "Vibrator free" så kommer det upp olika appar som du kan testa.
Lycka till!
Kram,
Tessi