Hepatit
26.08.2024
Hej! Jag har haft oskyddat sex med min pojkvän som berättat för mig att han hepatit men tar medicin ( eller haft när han var liten) Har jag blivit smittad? Hejjj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2024
Hej,
Mitt förslag är att du så fort som möjligt kontaktar hälsovården så att du får remisser till blodprov. Det finns olika typer av hepatit men eftersom det är en allvarlig sjukdom så är det viktigt att du blir undersökt. Om din kille är osäker på vilken form av hepatit det var och huruvida han fortfarande bär på smittan så skulle det vara viktigt att även han blev undersökt.
Börja med att ringa eller besöka hvc och be om remisser för blodprov, på basen av svaren så får du efter det träffa en läkare om det skulle behövas.
Kram,
Tessi