Hjälp
12.05.2024
Hej, jag och min kille har varit ihop några månader och aldri haft sex, men vi har försökt. Han är 20, är oskyld och han har svårt att hålla ståndet. Vi har försökt 3 gånger. Första och andra gången var båda berusade för att det var lättare och han tog Sidenafil 2 st till andra och tredje försöket men det funka inte. Han blir annars lätt kåt men sen när vi ska knulla så slocknar det. Han säger att han är stressad och har prestationsångest och efteråt mår han jätte dåligt av att det inte funkar. Nästa gång tänker vi testa utan Sidenafil för att vi tror att det ger bara mera stress och prestationsångest när man måste vänta ca en timme före den funkar, och man måste ha countdown och kolla klockan hela tiden. Finns det tips hur vi kan göra för att vi skulle kunna få det att funka eller vad det kan bero på?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2024
Hej,
På basen av det du skriver så låter det som att han kan lida av prestationsångest, och att det sannolikt är därför som ståndet slaknar då ni närmar er penetration. Jag förstår att detta känns jobbigt och att han upplever det som väldigt påfrestande, men det ni skall minnas är att det inte alls är speciellt ovanligt och att det i de allra flesta fall går att lösa.
Nackdelen är att det inte är så lätt att ge specifika råd såhär på distans eftersom det finns många saker jag skulle behöva fråga av er och ta reda på angående din killes hälsotillstånd och hans/er bakgrund. Det jag först och främst funderar över är om det är en läkare som har skrivit ut Sildenafil till din pojkvän eller om ni har fått tag på det från något annat håll? Du skriver att din pojkvän lätt blir kåt, men att det avtar då ni skall ha sex. Sker detta också då han t.ex. onanerar? Då en läkare skriver ut dessa läkemedel måste hen först och främst ta ställning till vad problemet beror på, d.v.s. om det finns anledning att tro att det finns någon fysisk orsak till erektionsstörningen eller om det beror på psykiska orsaker. Det finns väl egentligen ingenting som är "bättre" eller "sämre", hanteringen av dem är helt enkelt lite olika.
Det finns några olika alternativa vägar ni kan gå. Antingen kan din kille börja med att boka en läkartid och diskutera saken med en läkare som kan ta ställning till vad som kan tänkas orsaka problemet. Många killar tycker att det känns förnedrande att gå och diskutera en så privat sak med en läkare men ni kan vara helt säkra på att ert fall inte alls är "unikt" utan det finns många med liknande problem, och alla läkare har diskuterat dessa saker så för läkaren är det ingenting konstigt med det.
Ni kan också kontakta er hälsovårdscentral/preventivrådgivning och boka tid till sexualrådgivning, där en sexualrådgivare skulle ha möjlighet att ställa frågor och ta reda på den bakgrundsinformation som skulle behövas för att ge er så bra råd som möjligt. Besöken hos en sexualrådgivare går ofta att ordna vid den egna hälsocentralen och de är kostnadsfria för er om det görs vis hvc.
Alternativ tre är helt enkelt att ni tar det alldeles lugnt och går sakta framåt. Då börjar ni med att försöka lösa situationen själva. Eftersom ni känner lust till varandra och VILL ha sex så tror jag att det kommer att lösa sig. Försök att helt och hållet släppa all press på att ha penetrativt sex just nu och sträva istället efter att ni kan njuta av varandras kroppar. Sex blir så väldigt lätt en prestation, och speciellt för killar är det ofta förknippat med att man skall vara redo hela tiden och aldrig får vara osäker. Jag föreslår att ni försöker lära känna varandras kroppar och att tillfredsställa varandra utan pressen på att han måste in i dig. D.v.s. ni kan göra allting som man normalt skulle göra- men utan pressen på penetration. Och även om hans stånd skulle svaja till eller temporärt försvinna så har han fortsättningsvis möjlighet att tillfredsställa dig med händer/min/hjälpmedel i väntan på att han förhoppningsvis blir hård igen då han märker att han KAN få dig att njuta på många olika sätt.
Om din kille hålls hård då ni har andra former av sex (oralsex eller smeksex) så är det det ni skall fokusera på inom den närmaste framtiden. Sakta och avslappnat föreslår jag sedan att ni närmar er kontakt mellan könsorganen, men inte heller då för penetration utan först och främst för beröring. Han kan ligga ner medan du sitter gränsle över honom och rör dig, eller tvärtom. Använd gärna mycket glidmedel eftersom det gör att beröringen känns lite annorlunda. Nästa steg efter det blir att han kommer in i dig - men bara fram och tillbaka, och sedan fortsätter ni tillfredsställa varandra på andra sätt. Nästa gång han kommer in i dig kanske han kan vara inne en lite längre stund - innan ni sedan fortsätter på ett annat sätt.
Tanken är alltså att ni skall bli avslappnade med varandras kroppar och lära er njuta tillsammans men utan pressen på penetration. Förhoppningen är att han/ni skulle märka att det inte finns någon anledning till stress eftersom det finns så mycket mer man kan göra än att föra penisen in och ut. Födelen med dessa "övningar" är att man får en betydligt mer mångsidig bild av vad sex kan vara. För väldigt många är sex samma sak som penetration - men det kan vara så mycket mer än så. Undvik att ta någon stress över tid och gå inte för snabbt framåt. Se bara till att ni är ostörda och kan slappna av och njut av att ni blir experter på varandras kroppar och på att ge varandra njutning.
Och om det inte skulle ge några resultat så kan ni i det skedet kontakta läkare eller sexualrådgivare.
Lycka till!
Kram,
Tessi