Hjälp
06.10.2020
Hej!
Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2 år och haft samlag nästan varje gång vi har varit. Båda två har inte haft något annat förhållande och vi båda förlorade oskulden på samma gång.
Dock så är jag lite orolig för att jag ska ha någon form av könssjukdom.
Vi hade samlag för någon vecka tillbaka, under samlaget och efter så kändes det som att det skav och sved inne i slidan, typ som om det vore i livmodertappen. Efter någon dag eller två så försvann svidandet och värken och vi hade samlag igen i helg. Efter det så har det kännts som att det kliar där var det nyss skavde. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.10.2020
Hej,
Det du beskriver låter som en svampinfektion. Du skriver ingenting om vilken form av skydd ni använder, men i all synnerhet om man använder p-piller eller andra hormonella preventivmedel så är det förhållandevis vanligt att drabbas av svampinfektioner eftersom sperman har ett helt annat pH-värde än slidan. Men svampinfektioner kan givetvis drabba vem som helst eftersom många olika saker kan påverka slidans bakterieflora, inte bara sex.
På basen av det du skriver tror jag alltså inte att det handlar om en könssjukdom utan mer om att fel bakterier har fått fotfäste i ditt underliv. De vanligaste symtomen på svampinfektion är klåda inuti slidan eller utanpå. Det är också vanligt med vitaktiga tjocka flytningar som kan se gryniga ut. Oftast luktar inte flytningarna illa. Eftersom svampinfektionen gör slemhinnorna inuti slidan sköra så är det inte heller ovanligt att man kan blöda lite.
Det du kan göra nu är att antingen kontakta hvc/preventivrådgivningen och be om en remiss till en bakterieodling, eller att testa behandla dig själv för svampinfektion. På apoteket kan du receptfritt köpa en medicin som heter Canesten. Medicinen kan antingen användas som en salva som stryks på utsidan eller förs in i slidan med en applikator, eller som vagitorier (piller som förs upp i slidan på kvällen då du går och lägger dig). OM det skulle vara så att du väljer att först behandla dig själv, men du inte märker någon förbättring under den kommande veckan så tycker jag att du skall tala med din hälsovårdare/hvc/preventivrådgivningen, så kan de fortsätta utreda saken.
Oroa dig inte. Det kommer att lösa sig. Skriv in på nytt om någonting blev oklart.
Kram
Tessi