Hjälp!! Jag är gravid
11.12.2020
Tog ett graviditetstest igår kväll och jag är positiv, tog två för att vara säker men båda visade positivt. Vill ha en abort, hur ska jag göra? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2020
Hej,
Du skall så fort som möjligt kontakta hvc på din hemort och be om en läkartid. Läkaren skriver en remiss till sjukhuset där aborten utförs. Om det känns som att du ännu vill diskutera ditt beslut med någon så kan du kontakta preventivrådgivningen. Oftast finns det en barnmorska där som kan diskutera saken och hjälpa dig se på saken från olika perspektiv. Men beslutet är alltid ditt - så om du redan vet vad du vill göra så kontaktar du helt enkelt hvc.
Besöket på sjukhuset kostar poliklinikavgift, så runt 40 euro. Det är bra om någon kan följa med dig till sjukhuset, och beroende på om aborten utförs där eller hemma så behöver du ha en annan person som kan finnas nära under tiden.
Beroende på hur långt gången graviditeten är så utförs aborten antingen genom mediciner eller skrapning. (skrapning om graviditeten hunnit för långt för att det skall räcka med mediciner. Då görs det i narkos.)
Ring och boka en läkartid så kan läkaren svara på dina frågor. Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi