Hmm
06.12.2020
Hej jag är en 16 årig tjej å Jag kommer förmodligen ha sex första gången snart, jag har panik. Hur ska man göra , tänk om han tkr jag är dålig i sängen, vad tycker killar mest om i sängen, osv? Hjälp behöver veta allt som e bra att veta inför första gången och tips hu det skall gå bra å sånt Olycklig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.12.2020
Hej,
Och grattis till att första gången närmar sig :) Jag hoppas att han är en person som du har en relation till och inte bara en random kille. Sex är alltid bättre om man har nån form av relation och man känner tillit till varandra, och för kanske de allra flesta är sex bäst om det är en person man är kär i eller har en romantisk relation till.
De saker som är viktiga då man har sex har egentligen inte så mycket att göra med någon speciell "teknik" eller speciella tricks, utan det handlar mer om att man faktiskt är "där" och njuter av stunden och närheten och att man ser den andra personen. En människa kan ha haft sex 100 gånger med massor av olika partners men ändå vara "dålig" i sängen om hen bara tänker på sig själv - och på samma sätt kan man vara en väldigt bra sexualpartner fast det är ens första gång om man kan vara uppmärksam och både kan ta emot och ge njutning till den andra.
De småsaker jag brukar tänka att är viktiga är att man inte behöver göra saker snabbt för att låtsas som att man vet eller kan. Det är alltid spännande att ha sex med en ny partner - oavsett hur gammal man är eller hur många gånger man har haft sex före det. Våga vara närvarande och känna efter, och försök att se på det som ett äventyr eller en upptäcktsfärd - inte som ett problem som du skall lösa.
Förhoppningsvis känner ni varandra så bra att ni kan vara avslappnade tillsammans. I bästa fall har ni tid på er att först lära känna varandras kroppar med kläderna på - sedan under kläderna och först till sist utan kläder. Om man går direkt från att träffas till att ha sex utan att ha hunnit lära känna den andras kropp innan så är det många saker man skall lära sig direkt. (väldigt förenklat är det som att du skall försöka skriva en bok då du tidigare bara har lärt dig stava ditt namn.) Så en sak i taget.
Du frågar vad killar tycker om, och på det måste jag väl svara att alla är olika. Så rent tekniskt så tycker de inte alltid om samma saker. Men en gemensam nämnare för de flesta är att de tycker om då tjejen tycker om det hon gör. Så om du njuter, och vågar visa det - så kommer antagligen han också att tycka att det är trevligt. Förhoppningsvis är detta en person som du kommer att ha sex med flera gånger - så allting behöver inte heller hända under första gången.
Du skall inte tvinga dig själv till någonting du inte vill göra. Om det känns skrämmande att t.ex. ge oralsex så behöver du inte göra det. Det är meningen att sex skall vara roligt och du har all tid i världen på dig att bli bekväm med den tanken. På samma sätt tycker jag inte att du skall ställa så höga krav på att du själv måste uppnå en orgasm. Trevligt är det ju om du gör det - men det är inte alls vanligt att tjejer får orgasm första gången de har sex - eller genom penetrativt sex överhuvudtaget. Chansen att du själv skall få orgasm då du är tillsammans med en partner är mycket större om du själv vet hur du kan komma dit på egen hand - men det är inte alls lätt för en oerfaren kille att smeka en tjej till orgasm (inte alls lätt för en erfaren kille heller faktiskt - eftersom alla tjejer är olika.)
Så kort och gott. Försök att ditt enda fokus skall vara att det skall bli skönt och att ni skall lära känna varandra på ett nytt och fint sätt. Med tiden kommer ni att lära er mer om varandra och kan bli mer avancerade, men nu första gången skall ni bara känna efter.
Använd skydd (!) och ha gärna glidmedel till hands, då minskar risken för att det skall göra ont för dig.
Lycka till och många kramar,
Tessi