Hopplöst
07.07.2024
Hej, nu har jag snart varit fast i ett helt år. Jag onanerar och fösöker sluta, men hur mycket jag än försöker så blir det aldrig till något. När jag har försökt sluta har jag oftast bara lyckats hålla bort det i en vecka, längsta var tre veckor. Det är så att jag har en fetish som jag tänker på när jag onanerar. Nu måste ni förstå att jag är kristen och tycker att jag glider ifrån Gud när jag håller på sådär, jag vet inte om det skulle räknas som vällust vilket är en svår synd. Det känns helt hopplöst och jag ser ingen väg ut. Jag brukar be och fasta och det har hjälpt men ändå så gör jag det gång på gång. Mitt mål är att jag ska sluta helt och hållet men jag vill vara utan det i åtminstone en månad.
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
09.07.2024
Hej och tack för din fråga.
Onani är inte skadligt. Varken fysiskt eller psykiskt. Inte heller själsligt. Egentligen så är det så att onani, eller själverotik, självkärlek som vi också kan kalla det är att älska sig själv och med sig själv. Det är också en viktig del av att "älska sin nästa som sig själv" som det står i Nya Testamentet. Dessutom heter det ju att "du ska älska Gud över allt annat". Gud som skapat dig och onanins gåva, möjligheten att du lär känna din kropp själv före någon annan.
Det som kan vara skadligt med onani är dina egna skuldkänslor, de kan börja nöta på dig och gör det redan.
Men du får älska dig själv, med dig själv. Var så god och onanera av hjärtans lust hur mycket du vill, så länge du inte stör nån annan med det eller får slitage på penisen.
Den som onanera mycket kan behöva använda olja t. ex. doftfri seridal eller babyolja kring ollonet och på förhuden vid onani. Eller ha pausdagar då det känns så. Penisen är din närmaste vän. Älska vännen som dig själv och din Gud som skapat hela dig och din förmåga till självkärlek, över allt annat. Att ta hand om skapelsens gåva - dig själv - är samtidigt att visa uppskattning åt Guds förmåga att skapa.
Dessutom är självkärlek utan skam det starka försvar var och en kan och får bygga upp mot ovälkommen sexuell beröring och andra trakasserier utifrån. Människor klarar sig utan att onanera, utan att älska med sig själva, men jag tror inte det är Guds vilja att vi ska avstå från den gåvan som är som Guds egen levande skapandekraft i oss som skyddar oss mot allt ont.
Onani har till råga på allt goda hälsoeffekter på kropp, själ och ande. Avslappning, ro, vila, självrespekt. Allt sådant som den här världen försöker stjäla från oss.
Onanin är Guds gåva.
Trevlig sommar på dig, önskar Monika.