Hormonspiral
25.06.2019
Hej Decibel :)
Jag och min pojkvän har varit sexuellt aktiva i snart ett år. Det har egentligen under hela förhållandet gått dåligt med att använda kondom och vi har under en tid nu funderar kring att börja använda något p-medel.
Hormonspiral har enligt min research känts som det bästa alternativet men jag vet inte riktigt hur jag ska tag i det hela. Själv studerar jag i Vasa (gymnasiet) men bor egentligen på annan ort. Jag har förstått att det är till familjerådgivningen i Vasa jag ska ringa och beställa tid men mer än så vet jag knappt. Skulle ni kunna ge lite mer information kring hur det funkar, till exempel vilka undersökningar jag måste gå på och vilka steg som ingår i proceduren? Jag har aldrig varit hos en gynekolog tidigare och inte heller testat något annat preventivmedel, påverkar det händelseförloppet? Vet ni också vad det hela kan börja kosta?
Tack för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2019
Hej.
Vart du skall ta kontakt beror egentligen helt och hållet på var du är skriven. Så om du är skriven på en annan ort än Vasa, och alltså inte bor i Vasa så är det till den kommunen du är skriven som du skall ta kontakt. (du har helt rätt i att man får använda servicen på sin studieort om det är mer än 60 km "hem", men speciellt nu under sommaren så tror jag att det antagligen skulle gå snabbare om du vände dig till din "egen" familjeplanering.)
Sannolikt börjar det med att d träffar en barnmorska som intervjuar dig om ditt hälsotillstånd och diskuterar de olika alternativen med dig. Sen varierar det lite från kommun till kommun om barnmorskan gör en undersökning eller om den sedan görs av en gynekolog. Den gynekologiska undersökningen brukar inte göra ont och det är oftast inte alls så dramatiskt som man kanske skulle tro. Mitt bästa tips är att ta på dig en lång t-skjorta eller tunika så känner du dig inte lika naken då du ligger på britsen. Jag gissar att du av barnmorskan får ett recept på spiralen, som du sedan får hämta ut från apoteket själv. Eftersom jag inte vet vilken kommun du är skriven i så vet jag inte huruvida du har rätt till gratis preventivmedel. I många kommuner får man ju nu t.ex. spiralen gratis om man är under 25, men det kommer ju att visa sig då du besöker barnmorskan. Betalar man för spiralen själv så koster den strax under 160 euro (den vanligaste spiralen). Så på sikt blir det billigare än med kondomer även om man måste betala den själv. Besöket på preventivrådgivningen är kostnadsfritt om du går via hvc och alltså inte privat.
Innan spiralen läggs in brukar man kolla upp klamydia, att man inte är gravid och ett papa-prov (cellprov) Dessa undersökningar görs alltså innan själva gynekologbesöket. Oftast är det gynekologen som lägger in spiralen, och den kan med fördel läggas in då man har mens eftersom livmodermunnen är lite mer öppen då. Men som med mycket annat så finns det väldigt stora skillnader mellan olika kommuner, i vissa kommuner har barnmorskorna fått utbildning i att lägga in spiraler och då kan de göra det själva utan gynekolog.
Det lättaste vore nog helt enkelt att du ringde till preventivrådgivningen på din egen ort och berättade att du vill ha spiral, och frågar hur ni skall gå vidare. Då kan de svara på precis hur man går till väga just där. Skriv gärna upp alla tänkbara frågor du har redan innan besöket, eftersom man lätt glömmer bort vad man skulle fråga sedan då man är på mottagningen.
Det går nog bra :)
Kram
Tessi