Horses
26.07.2020
Jag hittade en hashtagg där det stod kondomkörkort, vad är detta månne? Måste man ha körkort för att ligga? Vad händer om man inte har det då...för jag känner folk isånnafall som borde få böter för detta
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.07.2020
Hej,
Det finns inget som officiellt heter kondomkörkort, så jag tänker att det är något som någon hittat på. Jag vet att YLE delat ut dessa ”körkor” på skoj, under evenemang som t.ex. under Pampas nationaldag i Vasa.
Så nej, det finns inget som heter så, och det är inget du behöver ha för att få ligga. Men det du behöver för att ligga är ett samtycke, alltså att du och den du önskar ha sex med vill samma sak - i detta fall att ha sex.
Så kom ihåg att försäkra dig om samtycke, och ha kondomen redo så du slipper oroa dig för graviditet och könssjukdomar i efterhand!
Kram!
Malin Wiik-Norrman