Hur effektivt är p-piller?
05.09.2022
Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 1år och när vi ligger brukar vi blrja utan kondom och sedan använda kondom när han håller på att komma. Jag går på p-piller och har gjort det i nästan 2år. Jag tar dem regelbundet (kanske 1-2h sent vissa dagar) och dem funkar bra. Idag när vi låg med varandra hade vi inte kondom alls och han kom i mig. Hur stor chans är det att jag blir gravid?? Måste jag ta plan B? lite nervös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2022
Hej,
Om du tar dina piller som du ska, vilket du verkar göra, så finns det ingen anledning att tro att de inte skulle fungera. P-piller är ett mycket bra skydd bara i sig så det finns ingen anledning att använda kondom samtidigt. Du behöver inte ta ett akut p-piller eftersom du redan äter p-piller.
Det akut p-piller gör är att förhindra ägglossning, men eftersom du redan äter p-piller så har du ingen ägglossning. Därför skulle det vara onödigt.
Så du kan nog vara lugn. Förutsatt att du har tagit dina piller alla dagar och inte glömmer dem så kan du vara helt trygg i att de sköter sitt jobb.
Kram,
Tessi