Hur känns det???!
17.04.2022
Hej decibel. Jag är en tjej på 12 års åldern, jag har verkligen undrat, hur känns det att bli slickad. Alla från min klass frågar hela tiden om jag och min pojkvän har haft sex och om han har slickat mig (jag och min pojkvän gårt på samma klass). Hur går det till när någon slickar och hur känns det??? Jag har inte planer på att göra det eller så men jag vill bara veta :) Jag och min pv har bara varit tillsammans sen julen typ. Snälla fakta tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.04.2022
Hej,
Det är nog jättesvårt att ge ett "faktasvar" på hur det känns att bli slickad eftersom det högst antagligen känns olika för alla och kan vara väldigt olika från gång till gång beroende på situationen och alla de faktorer som spelar in (hur upphetsad man är, hur avslappnad man är, vem partnern är osv osv osv). Det är lite som att ge ett faktasvar på hur det känns att kyssas - men eftersom det inte är en exakt vetenskap utan beror på väldigt många olika faktorer så är det svårt att svara på.
I bästa fall är man själv upphetsad, precis som ens partner, och oralsex är någonting som båda två VILL göra. (om inte båda två vill det så blir det garanterat ingen succé.) Det känns då ungefär som att onanera fast varmare och våtare, och eventuellt mer spännande eftersom man inte själv kan styra över beröringen lika mycket som då man använder sina egna händer. Men sen är det som sagt väldigt individuellt vad var och en tycker att känns bra.
Med tanke på din ålder så skall ni inte alls ha bråttom att ha sex ännu. Ni är alldeles för unga för att ta den typen av ansvar för varandra som det kräver. Det finns flera anledningar till att skyddsåldern för sex är 16 år, dels handlar det om att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna, men också om att skydda barn från att göra saker som de inte ännu är fysiskt eller psykiskt mogna att göra. Sex är någonting väldigt fint som man kan dela med personer man tycker om och respekterar - men det skall inte göras för att man "måste" eller för att det känns som att andra förväntar sig det. Så du kan informera dina klasskamrater om att de får sköta sina egna sexliv så sköter du ditt, för de har verkligen ingenting alls med den saken att göra.
Ta hand om dig!
Kram,
Tessi