Hur lista ut om man är ace (asexuell)?
12.01.2022
Hej Decibel.
Jag är en bisexuell(?) demigirl. Jag har som just blivit bekväm i min identitet som demigirl, och nu börjar jag ifrågasätta min sexualitet istället.
Jag har märkt att jag inte finner något intresse i sexuella aktiviteter, trots att jag njutit av sånt förr. Jag blir fysiskt upphetsad, sure, men det är inget jag skulle initiera själv eller finner mig... mentalt upphetsad av, om det låter vettigt.
Och jag har börjat fundera på om jag är ace? Jag vet att ace är ett spektrum, men... jag vet som inte hur jag ska börja lista ut om det stämmer att jag är asexuell. Jag gillar inte idén att bara googla "signs you might be ace" eller liknande, för jag vet inte hur jag skulle hitta pålitliga källor om vad asexualitet betyder och inte bara bullcrap.
Så... any tips? Ace?
Emilia svarar

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
07.02.2022
Hejsan!
Nu ska jag göra mitt allra bästa för att svara på dina funderingar. Såhär tänker jag;
Ibland är vi så himla mån om att få ”stoppa in” oss själva i olika fack - det här är jag, det här är jag inte osv. Och i mitt tycke kan det bli en ofantlig stress över just det. Jag läser att du inte är speciellt intresserad av sexuell aktivitet - fine! Så är det. Du behöver inte vara intresserad. Sen om du är asexuell eller inte kanske tar en längre tid att utforska, men såhär känner du just nu och det är okej! Man behöver inte ha sex, trots att det kanske känns som om det förväntas av en. Man gör precis som man vill! Asexualitet varierar så mycket hos olika personer. Vissa vill ha sex, man kan ha sex av andra anledningar än av att man känner sexlust! Och oberoende din sexuella läggning kan du vara asexuell! Så mitt tips, känn dig inte stressad, utforska, känn efter. Det kommer falla på plats småningom, utan att du behöver lägga så mycket energi på det! Sen kan det också kännas skönt att prata med andra som känner liknande, så att aktivera sig inom HBTQIA+ verksamhet (exempelvis gå på Setas evenemang) kan vara lärorikt och kännas bra.
Kram!
Malin
(P.S, Kix här, ursäkta att du fick vänta så länge på svar, jag lyckades inte få kontakt med experten som jag först skickade den här frågan åt. Ifall hen ännu svarar så klistrar jag det svaret också hit men eftersom det har gått två veckor så känns det som att det kanske inte kommer nåt därifrån, därför skickade jag frågan vidare åt sexualrådgivare Malin)
EDIT: Kix här igen. Det visade sig att den första expertens svar hade hamnat i min skräpkorg. Jag sätter det hit nedan:
Hej,
det som gör en asexuell är det att begreppet känns som en själv. Jag förstår önskan om en yttre bekräftelse men det som mest spelar roll är hur man själv känner.
Definition för asexuelitet är att man inte upplever sexuell attraktion. Det har alltså egentligen ingenting att göra med hur mycket sex man vill eller inte vill ha, det är libido, vilket är skilt från att om man är ace eller allo (allo är personer som upplever sexuell attraktion). Om man är på asexualitet-sprektrumet, blir man inte upphetsad av kroppar, som sagt är det ett spektrum, t.ex. demisexuella upplever sexuell attraktion men först efter emotionell närhet. Det finns asexuella som inte alls gillar sex, asexuella som har sex för att de vill (själva, spontant) göra sin partner nöjd, asexuella som gillar sex för den fysiska känslan eller för den emotionella närheten. Dessutom finns det också allosexuella som, även om de blir upphetsade av andra, inte är så intresserade av sex ändå. Det är också naturligt att förhållningen till sex ändrar genom livet.
Hoppas denna information hjälper dig i att hitta de egna begreppen. Du kan också försöka hitta andra asexuella, som du kan byta tankar med, det hjälper ofta också med att stärka sin identitet.
Med vänliga hälsnignar, Emilia