hur man tar situationen till sex
24.01.2025
Hej! Jag undrar om jag är med en ny tjej, hur går situationen till att ha sex, eller hur kan jag utveckla det? Kvinnor vill att männen ska ta initiativ, men de visar det inte riktigt. Rasse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2025
Hej,
Det är en alldeles bra fråga du ställer. Ganska ofta är det precis som du skriver, att tjejer kan förvänta sig att killen skall ta initiativ och vara den som är drivande, men det kan ju vara väldigt svårt om man får otydliga signaler från henne. Jag tycker därför att det allra bästa i alla situationer är att fråga om samtycke för att göra något fysiskt. Det innebär inte nödvändigtvis att du frågar om hon vill ligga med dig direkt då ni träffas, men om ni t.ex. har kommit så långt som att ni har varit på en träff någonstans så kan du fråga om hon vill komma och sova över hos dig. Även om hon svarar "ja" på detta så innebär det ju inte att hon vill ha sex, utan samtycke är ju alltid en "färskvara" och man samtycker alltid enbart till det frågan gäller.
Men då ni kommer hem till dig så frågar du t.ex. om du får kyssa henne, och beroende på vad hennes svar är så kan ni gå vidare. Jag vet att många upplever det som lite pinsamt eller töntigt att fråga, men det går också att göra på ett sätt som känns upphetsande och som en del av förspelet snarare än att man checkar av en lista. Då ni har kyssts en stund kan du fråga henne om du får klä av henne, o.s.v. Om hon reagerar negativt eller tveksamt så kan du alltid fråga om hon tycker att du går för fort fram, och beroende på hennes svar eller hennes gensvar så tar ni det antingen vidare eller stannar vid att kyssas (förutsatt att hon svarade ja på det alltså).
Det är alltid bättre att fråga om samtycke till saker för då VET man att den andra vill samma sak och kan njuta av varje sekund snarare än att hela tiden vara i beredskap på att den andra skall protestera. Du kan också lägga din hand under hennes och be henne visa dig var hon vill bli smekt/hur hon vill att du rör vid henne, eller fråga henne om hon vill röra vid dig.
Jag tror kort och gott att man med öppen kommunikation kan lära sig mycket om varandra och göra en het situation ännu hetare genom att visa att samtycke är viktigt.
Lycka till!
Kram,
Tessi