hur röra sig
20.07.2020
Hej!
Detta är en "pinsam fråga", men hur ska man röra sig vid sex..? T.ex. när man ligger i sängen och har torrsex med underkläderna på, om killen är ovanpå, ska man då röra sig mot honom, ifrån eller bara ligga stilla..? Är det samma sak sedan när killen är inuti en?
ABC

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Jag tycker inte alls att din fråga är pinsam eller konstig, men det är egentligen svårt att ge ett specifikt svar på den. Egentligen handlar det helt och hållet om att man rör sig på ett sätt som känns skönt - det är ju det som är hela poängen. Det finns med andra ord inget manuskript man skall följa utan både då man hånglar och då man har penetrativt sex så rör man sig helt enkelt som det känns skönt. Vissa njuter av att ligga helt stilla - vissa rör sig mer, och det är ju inte heller likadant alla gånger. Jag tror att du inte skall fundera så mycket på saken utan lita på att din kropp kommer att visa dig hur det känns bäst sedan då den dagen kommer.
Om du jämför det t.ex. med att kramas med någon så är det sällan man funderar så mycket på "hur" man skall göra det heller på förhand, utan man bara gör det - och kramarna kan vara väldigt olika med olika människor. Det är samma sak med sex. Slappna av bara och låt kroppen styra så tror jag att det löser sig helt av sig själv.
Kram
Tessi