Hur ska sex kännas bra?
09.10.2024
Hej!
Jag är en 17-årig tjej som undrar hur sex ska kännas skönt. Jag och min pojkvän har haft sex några gånger och det har känts helt okej, men det känns inte på något sätt magiskt bra som det gör för min pojkvän. Jag skulle gärna även vilja uppleva orgasm men ja e int riktit säker på hu de ska kännas? Abc
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.10.2024
Hej,
Jag förstår precis hur du tänker. Faktumet är att många personer med vagina har svårt att uppnå orgasm eller stimulerande sex vid endast in-ut sex, alltså penis i vagina. Inne i vaginan finns ingen vidare känsel, om du tänker att du t.ex. kan bära en tampong utan att känna av den. Känseln sträcker sig ungefär 2-3cm in i vaginan från öppningen, och resterande 7-8cm uppåt är ganska stum. Den känsligaste punkten en kvinna besitter är klitoris. Klitoris finns ovanför vaginala öppningen, där blygdläpparna möts. Där kan man känna den som en liten pärla. Den sträcker sig även ner och runt vaginala öppningen bakom huden, därav kan även området runt vaginala öppningen vara känslig. Att stimulera klitorisollonet(lilla pärlan) kan kännas pirrande och skönt, bara man hittar rätt teknik. Många kvinnor behöver klitorisstimulansen för att uppnå en orgasm, och stimulering kan man få med hjälp av handen eller en vibrator/lufttrycksvibrator. Det man alltså kan prova är att tillägga en vibrator till sexet med sin partner, och utforska vad som kan kännas skönt.
Innan man vet VAD man egentligen gillar, är det bra att prova sig fram, och det kan man tryggt göra på egenhand genom onani/självsex. Att känna efter vad som är skönt, bara för sig själv först, kan sedan ge en nya insikter om vad man kan behöva även tillsammans med sin partner sen.
Lycka till!