Hur stor är risken att bli gravid av sperma från en handduk?
12.12.2022
Jag undrar om man kan bli gravid av att torka sig mellan benen med handduk som det finns sperma på?
Jag å min kille har aldrig haft penetrerande sex, men vi har tagit och fingrat på varandra och igår kom han på min mage. Jag hade trosor på men är orolig för att det ska ha kunna rinna ner på nåt sett. Sen när jag skulle torka av mig sperma med en handduk torkade jag även mellan benen, är nu jättenojig över att jag inte flyttade ställe på handduken där jag torka mig. E ganska säker på att jag gjorde det men är orolig ändå för är livrädd för att råka bli gravid.
Jag håller just nu på med en utredning med min mens då den varit jätte oregelbunden på senaste så sku inte heller villa ta något akut p-piller då jag läst att det kan göra mensen oregelbunden och jag skulle inte vilja rubba den ännu mera. Tror ni att jag skulle behöva ta dagen efter piller? Å hur stor är risken att jag skulle bli gravid om jg råkat torka av mig med handduken där det fanns sperma? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.12.2022
Hej.
Du behöver inte vara orolig. Du blir inte gravid på det sättet du beskriver.
Om du tänker på det andra vägen - att du verkligen skulle försöka bli gravid; då hjälper det inte hur mycket din kille än kom utanpå dig för det är inte så det går till. För att man skall kunna bli gravid måste livskraftiga spermier komma in i din slida (inte bara utanpå) och sedan ha tillräckligt med krafter kvar att simma upp till livmodern/äggledaren och befrukta ett ägg. Spermier som har kommit på en handduk skulle inte överleva.
Så nej, du behöver inte oroa dig och du behöver inte ta ett akut p-piller. Slappna av.
Kram,
Tessi