Ingen där
03.11.2015
Jag känner ibland att jag inte riktigt har någon att kunna prata fråga och diskutera saker med när det kommer till sex. De är ju vanligt med dessa tjejmiddagar och man sitter och pratar strunt, killar och sex. Vad tycker du om? Vad är din favorit sexställning? Vet du va han gjorde med mig, ja sådant. Men jag har ingen sådant. Nog har jag kompisar men vissa av di har aldrig kysst någon. Någon har pojkvän men pratar absolut inte om sex, att det är bara något mellan henne och honom och något man endast gör på högtider typ. Jag har massor med frågor som det inte finns några rätt svar på men som man ändå vill diskutera med någon för att att tycker jag helt annat än någon annan. Förstår ni? De här är några frågor jag har grubblat och vela ha andras (vänner eller andra härliga typer som vågar berätta) eller erfarenheter och syn på. Bara för att kul att veta inte för att skapa en bild om jag är konstig eller inte.
1. Hur ofta har ni sex?
2. Hur länge brukar era akter på gå?
3. Vad är er favorit sexställning?
4. Brukar ni göra sex saker när ni har mens?
Vad tycker ni om hundställningen? Vad tycker ni om att rida? Vilken sex ställning är er favorit?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2015
Hej.
Det är ju bra att du vänder dig till oss om du känner att du inte har nån annan du kan tala med :) Människor har lite olika inställning till hur och om man talar om sex och i olika gäng varierar det hur mycket man diskuterar ämnet. Kanske är det så att dina nuvarande flickkompisar inte är så intresserade av att tala om saken, men det kan hända att du lär känna nya människor om du börja studera på ett annat ställe och då kan läget vara ett helt annat.
Jag tänker inte gå in på vad jag personligen känner eller gör, men skall försöka ge dig ett helt allmänt bollplank att jämföra med.
1. Personer i åldern 18-25 år som lever i ett förhållande har sex ca 8-10ggr/mån, men statistik är statistik och berättar faktiskt aldrig hela sanningen. Så för någon kanske ett ligg i månaden är normalt och andra har sex flera gånger per dag. Så beror det ju på om man har en partner eller om man är singel hur mycket sex man har. Och åldern är en jättestor faktor, äldre personer har inte nödvändigtvis samma sexdrive som en yngre person. I optimala fall har man ju en partner som också är nöjd med mängden sex i förhållandet, inte så att den ena går omkring och är vrålkåt och otillfredsställd hela tiden, alternativt går omkring och känner att den måste ställa upp ibland för att få tyst på den andra. Bäst är det alltså om man vill ungefär lika ofta.
2. Det finns en utbredd missuppfattning om hur länge ett samlag egentligen räcker. I filmer håller de ju på i eeevigheter, men vi skall minnas att detta trots allt är filmer och att de ofta är ihopklippta eller loopade så det man ser sist och slutligen inte har någonting alls med verkligehen att göra. Enligt en amerikansk studie räcker ett genomsnittssamlag i 7,3 minuter. Så inte sådär jättelänge alltså. Men även här finns det jättestora variationer och det kan ju variera från gång till gång, ibland kanske man vill ha en snabbis medan man andra gånger villd ha en långkörare.
3. Jag tror att den absolut vanligaste ställningen är missionären. Rätt och slätt. Den har ju rykte om sig att vara rätt tråkig och man talar ofta lite nedsättande om den, men jag tror ju ändå att anledningen att den är vanligast är den att den tillåter ögonkontakt, kvinnan kan hjälpa till och tillfredsställa sig själv samtidigt och själva ställningen kan varieras mycket. Men jag tror att doggystyle kommer som en god tvåa. Tänk vad bra att man kan variera ställning och inte måste göra likadant varje gång eller under hela samlaget! Jag tror ju att det kan vara bra att testa på lite olika grejer för att ta reda på vad man tycker om, men man skall absolut inte ställa upp på någonting som man tycker att känns fel. Så det är en liten balansgång där.
4. Olika människor tycker olika om att ha sex då de har mens. Vissa tjejer tycker att det är äckligt eftersom de känner dig ofräscha, andra känner sig jättekåta under mensen och skulle gärna ha sex. Samma sak är det med killar - vissa tycker att blodet är äckligt och skrämmande medan andra inte bryr sig så mycket. Man får väl ha lite överseende med varann och försöka hitta en fungerande kompromiss om man tycker olika.
Fortsätt vara nyfiken! Jag tror att det är en av nycklarna till ett bra sexliv :)
Kram
Tessi