inte som jag trott
07.05.2015
Hej, jag har haft sex för första gången, men det var inte som jag trott. Det tog väldigt ont i början, men det slutade sedan. Faktum är att jag inte kände någonting! varken ont eller skönt. Var inte ens säker på att den var inne först eftersom jag inte kände nåt. Enda obehagliga jag reagerade på var att när den var längst inne kändes det som om den skulle ha tryckt mot tarmen eller något för det kändes som om det tänkte komma ut något där, trots att jag inte var toalettnödig. Det var inte en dålig första gång, men ska det verkligen vara så? 1. att man knappt känner något 2. att det tynger på där bak? nybörjare

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
08.05.2015
Hejsan! Om det är till någon tröst kan jag säga dej att verkligheten sällan är som på film. Du har haft en högst normal första upplevelse av samlag. Du har förlorat din oskuld. Du får ni börja öva för att det ska bli en bättre och fin upplevelse för er båda.
Det är jättevanligt att det tar sjukt först, du spände dej och var nervös. Högst antagligen var du inte heller tillräckligt upphetsad, tillräckligt våt. Då tar det sjukt. Kanske killen också juckade på lite fel när det kändes mest mot tarmen för dej? Beror ju förståss på vilken ställning ni hade... Missionären är ändå vanligast i början.
I slidan har kvinnan bara känselceller cirka 2 cm innanför mynningen. Så därför känner man inte mycket av penisen där inne i slidan. Därför man kan ha tampong och menskopp. Tynga mot ändtarmen ska det nog inte göra - hoppeligen känns det inte så nästa gång.
Finlands främste sexual-försäkare säger att kvinnan ska älskas med händer och ord. Lär känna din kropp och vad du tycker om genom onani eller med att ni har smeksex. Oftast tror killar att det är hans juckande som är grejen. Tyvärr är det inte det som är det allra bästa för kvinnor alla gånger. Men det är ju en känsla man delar samtidigt.
Ni får gärna läsa tillsammans på våra informationssidor. Vågar ni det? Där finns en hel del tips för er båda 2... Eller så läser ni var och en själv. Se här. Och välj mera i vänstra spalten.
Det roliga med sex är ju att man liksom aldrig blir fullärd. Det är en lek där man i förtroende och i respekt för varandra kan testa sig fram i det oändliga. Annars skulle ju människan tröttna innan hon fyller 30! ;) Så fortsätt att öva - träning gör mästaren!
Var rädd om varandra! Med vänlig hälsning, Annika    barnmorska - hälsovårdare