Ish sex
15.02.2025
Hej decibel Jag ber om ursäkt för stavfelen. Jag har fått rekommenderation att göra onani med mig själv Och att utforska med min kropp av en professionell Vi kom in på det temat (var intresserad) och jag vill inte säga stopp.(denna professionella person sa att de ok att int va hetero även om min föräldrar äe6relisjösa (att dom e mer än mig stämmer int) jag är den som vill vara hetero men killar e ba int min smak p tjejer mognar tidgare) Så nu några månader senare så hittar jag en kondom som var min och jag ville lära mig om man lägger på en kondom och vi hade massa bananer hemma och jag tänkte att varför inte testa det på en banan För att det ska märka om jag tar det från någon annan ställe, så när jag gick ju duschade tog en banan och ja jag trodde på kondomen och Bananen och försökte att köra in bananen i min slida öppning är inte säker vad du heter har inte varit riktigt bra med på hälso kunskap när vi har haft dem sexualkunskap i alla fall så jag börjar läsa om en sexig historia på Umo som handlar om två tjejer som hade sex på brygga och de jättehärlig så jag fick en så härligt känsla och jag kände att jag kom så lätt innan några där men jag kändes så himla mycket Jag visste att jag hade gjort det och mina föräldrar var hemma och jag har alltid tänkt att sexa några äckligt för alltid när jag ser att någon kyssar någon liksom på munnen mot hundar så äckligt EW.. igen Så jag kände Hur lätt jag kom det känns som att jag inte sluta, och faktiskt slutade, Jag ville bara fortsätta och jag är ganska säker på att jag är någonting inom något annat än heterosexuell läggning Jag önskar att en tjej som jag snappa med och ska tycka om mig men jag vet inte Jag hoppas verkligen att hon gillar mig och att vi ska kunna vara med varandra och njuta. (att sova tillsammans gör mig så kåt)Jag är jätte avundsjuk på andra Varför är andra så jättefina och smala och inte så chubby girls jag är jag är liksom bara så fel stor Enligt mig jag Har ni något bra tips och jag fråga skolhälsovården efter en till kondom g?vill int fråg men vill ej köp heller.. å ändå så vara med Jag skäms från botten av mitt hjärta.
Ja tror ja e kär i min närmaste vän,
Vad för sjukdomar kan mn då när två tjejer har sex och hur är det med dvamp/Bg(bakteriell vaginos?)
Å jag va händer ifall man skulle ha oralsex?
Jag vill typ ibalnd får ja sådan feelisn vid fertila dagar att hej tänk om jag sku va gravid sku vilja de.. Men jag vill verkligen inte till vis del. Ätstördhästtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2025
Hej,
Om det fanns någonting som jag kunde skicka till dig sådär via tankekraft så skulle det vara tålamod och framtidstro. Jag förstår att alla känslor just nu är överväldigande och att många saker känns röriga, men det kommer inte alltid att vara lika rörigt.
Dels har du rätt att förälska dig i vem som helst, oavsett kön. Och dina fantasier är det bara du som har rätt till, så du behöver inte ha någon annans tillåtelse till att fantisera - oavsett vem du fantiserar om. Det är inte heller ovanligt att man kan ha fantasier om personer som man aldrig skulle ha intresse att närma sig i verkligheten. Dina fantasier är till bara för dig och där får du göra det som känns bra just då. Jag tycker att det är jättebra att du har hittat sätt att bygga upp din upphetsning, t.ex. genom att läsa och det finns ingenting skamligt eller fel i vare sig upphetsning eller att onanera. Din förmåga att bli upphetsad eller att njuta av din egen kropp har heller ingenting överhuvudtaget att göra med din tro. Du blir inte en sämre troende för att du bejakar den delen av dig själv.
Huvudsaken då du för upp någonting i slidan är att föremålet är rent och att det inte kan gå sönder i dig. Så någonting du hittar hemma kan fungera alldeles bra, och i all synnerhet om du trär på en kondom. Du kan absolut be om kondomer av din hälsovårdare och hen har ingen rätt att ifrågasätta det. Det hör till hälsovårdarens jobb att erbjuda dessa. Då du blir äldre eller modigare kan du köpa ett "riktigt" sexhjälpmedel t.ex. från Prisma, Citymarket eller Normal. Det finns ingen åldersgräns på att köpa sexleksaker/sexhjälpmedel så du får göra det redan nu men jag förstår om det kan kännas för nervöst.
Då det kommer till att inte trivas med sitt utseende så är det antagligen någonting som de flesta unga personer kämpar med. Man tycker oftast att det finns för mycket av någonting och för lite av någonting annat. Mitt bästa tips är att försöka respektera din egen kropp. Den är din egen och den jobbar jättehårt för dig hela tiden. Du borde enbart känns kärlek till en kropp som har förmågan att känna och uppleva allt det du kan - och allt som ännu väntar dig. Försök att tala snällt till dig själv. Till en början känns det nästan töntigt att göra det men man blir bättre på det, och din hjärna blir glad av att få beröm - oavsett om det är du själv eller någon annan som ger dig det. Du kommer att träffa personer som vill vara tillsammans med dig och som vill lära känna alla delar av dig, men det är lättare att närma sig en person som accepterar och respekterar sig själv. Så om inte för annat så med tanke på dina kommande förhållanden så skall du vara snäll med dig själv och träna på att behandla dig själv lika väl som du vill att en partner behandlar dig. Ett tips för att lära känna nya människor kan t.ex. vara att hålla upp ögonen för de tillfällen som Regnbågsallians ordnar på olika håll i svenskfinland. Du kan t.ex. kolla deras insta och se när de ordnar program i din omgivning.
Om två tjejer har sex så finns det samma risker för könssjukdomar som för vilket par som helst (även om risken är lite mindre). Så man skall alltid skydda sig om man inte är säker på att båda två är friska, och testa sig om man är osäker. Har två oskulder sex är det osannolikt att de skulle smitta varandra med någon könssjukdom, men t.ex. svampinfektion kan överföras från en person till en annan om man delar t.ex. sexleksaker. Vid oralsex är det kanske närmast herpes som kan vara en risk, så om man har blödande munsår skall man inte gå ner på någon.
Att periodvis längta efter barn är inte alls ovanligt trots att du är ung, men bara för att det är någonting man ibland funderar på innebär inte att det skulle vara läge för det ännu. Njut av även dessa fantasier, de är inte farliga.
Många kramar <3
Tessi