Jag är en hora och vill inte egentligen
24.08.2019
Hej.
Jag måste prata ut om en sak som jag verkligen vill ha hjälp med. Jag är 16 år och har redan haft sex med 9 killar och runkat och sugit av 5 stycken och jag har gjort det för att jag själv mått lite dåligt i stunden men sex har fått mig att må bra och ibland har killarna betalat mig över 50 euro för att bara få slicka mig. Jag vill verkligen inte fortsätta med dethär men jag får dagligen meddelanden av killar i min skola som vill ha sex med mig för de har hört massa rykten om att jag knullar vem som helst. Vilket nästan är sant också och jag skäms övet det. Jag förlorade oskulden då jag va 11 år med en 15 åring som då var min pojkvän. Jag har också alltid haft dendär kroppen som killar ”vill ha” (inte för att skryta,gillar själv inte min kropp men dethär är saker jag fått höra av andra) att jag har stora fasta bröst,smal midja,höfter,stor röv och långt blont platt hår. Men bara för att jag ser ut såhär tror alla att jag är okej att tafsa på och att fråga om vi kan ha sex. Jag har även spiral så alla killar tror också det är okej att komma i mig... fast dom gör det så vill jag inte det heller. När jag tänker efter vill jag inte ens ha sex just nu. Jag vill ha hjälp och inte behöva ha sex konstant hela tiden (både med flera killar på samma gång och med samma kille jag haft sex med förut) jag har även en pojkvän som är 18 år och han bryr sig inte ens fast jag ligger runt som jag gör. Jag vill sluta men det känns som ett beroende...snälla hjälp mig vad ska jag säga när de frågar om vi kan ha sex och hur ska jag sluta? ); Evelina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2019
Hej.
Jag förstår att det känns som ett problem. Det är tyvärr rätt vanligt att man ställer upp på sex för att man vill vara andra till lags, och för att man tror att det förväntas av en. Mår man dåligt eller har låg självkänsla så kan det också kännas som en bekräftelse på att man har ett värde då en annan person visar att de vill ha en.
Det jag hoppas att du kommer ihåg är att det du håller på med just nu är destruktivt, och att du ger betydligt mer än du får. Sex är en fantastisk sak, och kan vara en källa till väldigt bra saker, men oftast inte om det är någonting som bara ges bort till vem som helst. Du måste kommer ihåg att ditt eget värde kommer från DIG, från att du värdesätter dig själv - inte på att du ställer upp på saker som du inte vill bara för att det är en lättare lösning.
Du frågar vad du skall göra för att sluta och det enkla svaret (som jag vet är betydligt svårare i praktiken) är att helt enkelt säga nej. Varför skulle du ha sex med någon du inte är intresserad av att ha sex med? Varför skulle du ge av dig själv till någon som inte värdesätter det? (då menar jag både din pojkvän och de random killar som hör av sig.) Du har ingen skyldighet att ställa upp på sex, och den enda gången du skall ha sex är då du själv VILL. Så enkelt är det faktiskt. Vad är det värsta som kan hända om du säger nej? Att killen blir besviken? Det dör han inte av, och det betyder inte att du är en ond person bara för att du inte vill ligga just då eller med just honom.
Jag önskar att du skulle gå och tala med någon irl, t.ex. en skolkurator eller en psykolog, som skulle ha möjlighet att diskutera igenom det du har gått igenom och hur du kan ändra på det mönster som har skapats. Du måste börja värdesätta dig själv. Bara för att man KAN ha sex med vem som helst betyder inte att man SKA göra det om man vet att man inte vill. Gå och tala med någon, och berätta öppet och ärligt om din situation. Jag tror att du kan behöva stöd av en annan person för att ta dig ur din situation, men det är inte alls omöjligt bara du vågar be om hjälp.
Gör någonting åt saken nu genast. Det går inte att ändra på det som redan har hänt, men du kan påverka fortsättningen om du väljer att göra det.
Många kramar
Tessi