Jag får stånd men den är mjuk
04.07.2016
Hej! När jag runkar så blir den liksom inte hård den är linsom mjuk får panik snälla hjälp runkar varjedag Ståndproblem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2016
Hej.
det finns lite olika saker jag skulle vilja fråga dig för att bättre kunna ta reda på vad som är problemet. Men jag kan börja med att konatatera att i de flesta fall då det gäller killar i din ålder så rör det sig inte om ett fysiskt fel. Det är alltså inget som behöver opereras eller som du behöver äta mediciner för utan antagligen beror det på att du tänker för mycket på saken och stressar upp dig själv.
Det jag undrar är t.ex. om det har varit såhär hela tiden eller om det har ändrat nyligen? D.v.s. har du varit hårdare förr och det nu har ändrat? Runkar du oftare nu än du gjorde tidigare? Har du ändrat vanor på något annat sätt? Runkar du till porr eller till dina egna fantasier? o.s.v..
Jag föreslår att du skulle ta det lugnt ett tag. Tills du känner att du är upphetsad och verkligen VILL runka. Om du har tittat på porr då du runkar så rekommenderar jag att du slutar med det. Du är ännu väldigt ung, och även om jag tycker att det är bra att du lär känna din egen kropp och har det skönt med dig själv så tycker jag att det är minst lika viktigt att du gör det till dina egna fantasier - inte till någonting som händer på en skärm (som är påhittat och har regisserats av vuxna människor).
Så vänta tills det känns rätt. Sen då du har lusten så är det bara att köra på. försök att inte stressa upp dig om du inte blir stenhård direkt utan att istället fokusera på att det skall vara skönt. Sen då du är avslappnad och det är tillräckligt skönt så tror jag nog att problemet kommer att lösa sig själv.
Alldeles för många gör sex till en alldeles för stor sak, och det leder till att själva sexet blir huvudsaken - inte det att man VILL ha sex. Så bara för att du tidigare har runkat varje dag behöver inte betyda att du alltid skall göra det varje dag. Just nu kanske det räcker med en gång i veckan. Och det betyder inte att det är sämre eller att DU är sämre. Alla människor fungerar så - ibland vill man ha mer och ibland mindre. Och om du förr har blivit hårdare än du är just nu så tror jag nog att det kommer att komma tillbaka bara du inte överanalyserar det.
Så försök ta det lugnt ett tag. Smek dig själv om och då du har lust - men inte "bara för att det hör till". Du är som jag tidigare skrev, ännu ung och jag tror att problemet kommer att lösa sig av sig själv. Men om det INTE skulle göra det så tycker jag att du skall skriva in pånytt om några månader så funderar vi vidare på vad vi kan göra för att lösa problemet.
Kram
Tessi