Jobbigt att onanera
20.05.2025
Det här kommer låta dumt; Jag är trött på att onanera.
Förstå mig inte fel, det känns ganska bra, men på siståne har jag märkt att jag gör det bara för att jag har tråkigt eller hoppas att jag sover bättre. Men nuförtiden efter jag har kommit så blir jag bara ledsen, jag är hemskt singel, medium snygg, inga vänner, inga leksaker, arbetslös. Jag har börjat gråta ett par gånger efter jag kommit senaste månaden. Livet känns bara jobbigare efter jag har kommit och alla mina problem rasar ner på mig.
Det är liksom inte inte alls lika roligt mer och det känns jobbigt.
Vad händer, vad kan jag göra? Leon kennedy

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2025
Hej,
På basen av det du skriver så tror jag inte att ditt primära problem handlar om din inställning till onani eller sex överhuvudtaget utan jag tror att problemet är att du är deprimerad. Sexlust är någonting som lever hela tiden och som både kan minska och öka med tiden. Det är ganska vanligt att sexlusten ändrar då man är deprimerad, men det sker inte alltid - så även om det inte har inträffat tidigare betyder inte att det inte skulle kunna hända. Jag tycker att du skall försöka få hjälp för ditt mående, någon att tala med om alla de saker som tynger dig. Om man har gått omkring och varit nedstämd/deprimerad en längre tid kan det vara jättesvårt att märka hur dåligt man faktiskt mår eftersom man mer eller mindre vänjer sig vid sitt eget tankesätt, så det är möjligt att du känner att du inte har så mycket att tala om - men på basen av det du skriver så får jag en känsla av att du just nu står stilla, och jag tror att du skulle behöva lite hjälp för att komma i rullning igen.
Börja med att ta kontakt med hälsocentralen och be om en tid till psykiatrisk sjukskötare. Då du väl har fått tiden så kan ni fundera över hur ni går vidare. På psykporten finns också några test som man kan göra som kanske ger en fingervisning om hur du mår. Det är viktigt att komma ihåg att testens resultat endast är riktgivande och inte på något sätt dikterar någonting, men de kan vara ett sätt att mäta var du är just nu som också kan hjälpa dig beskriva hur du mår då du får träffa någon på hvc.
Din fråga handlade ju främst om att du inte upplever onani som speciellt njutningsfullt just nu, men jag tycker inte att du skall låta det stressa dig. Anledningen till att du känner dig så tom och ledsen efteråt kan vara så enkel att du då blir tillräckligt avslappnad för att känslorna skall komma till ytan. Ta det för vad det är - din kropp som säger till dig att du behöver tröst och hjälp. Men din sexuella njutning och energi kommer att komma tillbaka då du mår bättre igen.
Kram,
Tessi