Kan inte onanera längre
28.02.2022
Efter mitt X lämnade mig kan jag inte onanera längre för jag börjar tänka på honom och börjar må dåligt. Vad ska jag göra för att inte tänka på honom och allt ska bli normalt igen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.02.2022
Hej,
Det låter som att du inte helt har kommit över ditt ex ännu, vilket är helt okej. Det är ingenting konstigt med det men man måste komma ihåg att kroppen inte är en maskin, och att de sexuella känslor vi har ganska sällan helt och hållet kan kopplas bort från resten av våra känslor.
Det jag menar är helt enkelt att om du på sätt och vis ännu sörjer ditt ex så är det inte alls konstigt att tanken på honom dyker upp även i sexuella sammanhang. Det är helt normalt i största allmänhet att den sexuella lusten är mindre om man går igenom en tyngre period, och med tanke på det du skriver om ert förhållande så är det inte alls konstigt att tankar på honom dyker upp då du skall ha sex.
Det finns nog ingen enkel eller supersnabb lösning på det problemet annat än att tillåta dig själv att tänka på honom och att tillåta dig själv att vara ledsen. Jag tror att det kan ta längre eller vara svårare om du avsiktligt försöker skuffa undan alla tankar på honom för det brukar oftast inte fungera ändå. Jag förstår att det kan kännas både smärtsamt och irriterande att det är hans ansikte som dyker upp i ditt huvud då du skall ha sex men det kommer inte alltid att vara så. Det som är bra med sexuella fantasier är att de inte måste vara "vettiga". Du kan fantisera om vem som helst och det behöver inte betyda att du vill eller skall försöka genomföra din fantasi i verkligheten - det är bara en fantasi.
Tillåt dig själv att sörja honom, och tillåt dig själv att tänka på honom. Om du inte kämpar så hört för att försöka glömma honom så kan det hända att det går av sig själv. Han kommer att sluta dyka upp i ditt huvud sedan då du är redo att lägga honom bakom dig.
Många kramar,
Tessi