Kan ja bli gravid??
25.09.2021
Hej! Jag och en kille hade oskyddat sex 6 dagar för min beräknade ägglossning. Min mens hade slutat 6 dagar före detta. Han drog ut den före han komm men kan jag fortfarande bli gravid?? Min nästa mens borde komma 16 oktober och min ägglossning är beräknad 1 oktober.. Dagarn det hände var 25 sep

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2021
Hej,
Oskyddat sex innebär alltid en risk för graviditet, för som du säkert har hört så kan försatsen innehålla levande spermier, och ingen av er kan känna när försatsen kommer. Det finns inte heller någon app  som kan veta exakt när din ägglossning kommer att ske. Apparnas beräkningar utgår ifrån det som är "vanligast", d.v.s. att ägglossningen sker ungefär mitt i en cykel, men det innebär inte att det skulle vara hugget i sten att ägglossningen sker just då, eftersom kroppen hela tiden påverkas av allting man gör.
Det är osannolikt att du skulle bli gravid på basen av det du skriver eftersom du antagligen inte hade ägglossning då, men eftersom jag inte vet exakt när din ägglossning inträffade/inträffar och jag inte vet om den eventuella försatsen innehöll levande spermier så kan jag inte heller ge något exaktare svar på det.
Vi håller tummarna för att allting går på bästa sätt, och försök använda er av en preventivmetod som gör att du/ni inte behöver oroa er i fortsättningen. I sådana fall då det ändå sker misstag så kan man alltid överväga användningen av akut p-piller.
Kram,
Tessi