Känns som jag alldrig kommer få utlösning eller orgasm under sex
26.09.2022
Hej!
Jag är 16 år och min pojkvän och jag har vartit ihop 1 och ett halft år. Jag känner mig trygg med honnom under samlag, det är dock ett problem.. Han skulle jag säga kommer varenda gng. Jag har alltid lådsast att jag också kommit för jag som känner att detta kmr alldrig att gå. Så det känns som att jag aldrig kommer få uppleva det och att jag alltid måste ljuga. Och vi har testat olika tempn och positioner så det är inte det att vi inte som försökt.
Jag skulle inte säga jag brukar onanera men har nog gjort det och iblad gör jag det, och det är något som jag inte vet riktigt vad det är men det vibrerar. Vibrationerna är skit starka, men endå är det typ inte tillräckligt, men efter en stund när jag prövar olika saker så känns det kanske som jag skulle få en liten orgasm inte säker dock men kanske. Men det maskinen gör skulle fingrar aldrig kunna göra. Kan man förresten bli mindre kännslig där nere, eller göra sig själv mer kännslig?
Men ja tillbaka så jag har försök före vi ens började ha samlag med fingrar och dendär viratorsaken.. Och när jag lägger in fingrarna lägger upp dem mot magen, har hört där är g-punkten. Men jag känner inte att det på något vis inte är könt. Och det är dock alltid jäätte enkelt att föra in kuken i mig och fingrarna. ( men inte skulle jag kalla mig lös heller elr?)
Så jag som undrar varför jag inte kan komma och hur märker man man har kommit, rinner det som ut något ur en eller? För har provat själv med fingrar, om jag far långsamt och lätt känner jag knappt av det och hårdare det är som endå för sakta. Och föra in och ut saker känns bara inte som att det skulle kunna få mig att komma. Har också testat både och på samma gng till och med. Inget går. Så var ska jag göra? Kan man få sig kännsligare eller är det bara så att jag inte kan komma under samlag och vid onani. LJ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2022
Hej,
Det är inte alltid så lätt att svara på hur någon skall göra för att "lyckas" få orgasm. Det är många olika saker som spelar in speciellt då det kommer till tjejers orgasm. Jag tycker att det låter jättebra att du har testat på många olika sätt och att du verkar känna efter väldigt noga hur saker känns i din kropp.
Det som jag kanske just nu ser som det största "problemet" är stressen du känner över att "inte lyckas". ALL form av stress är negativ då det kommer till njutning och avslappning. Det är INTE ditt fel att du känner stress över detta, för det är inte viljestyrt och den stressen bottnar antagligen främst i medians/samhällets sätt att framställa orgasmen som det mest centrala i sex. På sätt och vis är det ju sant att det är det som människor ofta strävar efter men att fokusera helt och hållet på orgasmen kan lätt göra att den är svårare att uppnå.
Jag tycker att det är synd att du upplever att du måste låtsas få orgasm tillsammans med din pojkvän, eftersom det inte hjälper någon av er att du låtsas. Det enda positiva med det är kanske att han inte känner samma stress som du över sin prestation.
Det är ganska få tjejer som lyckas få orgasm enbart genom penetrativt sex eller enbart genom att "stoppa in någonting". Med andra ord behöver de flesta någon form av klitorisstimulering för att få orgasm. Tyvärr får ofta porrfilmer det att framstå som att "alla tjejer" onanerar genom att föra in saker i slidan, för det är helt enkelt inte sant. Jag tror inte att du överhuvudtaget behöver fundera på att din slida skulle vara "för lös", för det är högst ovanligt.
Så för att få orgasm behöver många tjejer klitorisstimulering samtidigt som de har samlag, det kan man lösa genom att antingen ha sex i en sådan ställning där det sker automatiskt (som att tjejen sitter gränsle över killen men att båda två sitter vända mot varandra). Men du skriver att det inte har räckt till, och att fingrar inte räcker. Därför tycker jag att du skall köpa en ordentlig vibrator som kan hjälpa dig hitta rätt. Kanske är det bra om du börjar testa den på egen hand, men den kan även användas under samlaget. Jag vet att det finns tjejer (och killar) som tycker att det känns pinsamt att "vara tvungen att använda hjälpmedel" under samlaget för att tjejen skall komma, men det är en helt onödig sak att ta stress över.
På nätet finns ett stort utbud av olika sexhjälpmedel och vibratorer som kan beställas hem väldigt diskret, t.ex. Prisma säjer sexhjälpmedel på sin nätbutik, så bara du har nätbank så kan du beställa därifrån. Huvudsaken skulle vara att det är en vibrator som är tillräckligt effektiv, och då är de större vibratorerna oftast starkare än de små. Du skall komma ihåg att alla kroppar är lite olika, så bara för att den vibratorn du har använt hittills inte fungerar så innebär det inte att alla vibratorer skulle kännas likadant. Beställer du via t.ex. Prismas nätbutik så får du hem produkten inom 2-7 dagar.
Sedan unnar du dig själv en lugn stund då du har möjlighet att vara ensam. Titta på eller läs någonting som du tycker att är upphetsande och låt dina fantasier leva sitt eget liv. Om man är ordentligt upphetsad så är det betydligt lättare att få orgasm (inte alls överraskande). Och med hjälp av långsam uppvärmning, ditt nya sexhjälpmedel och lugn och ro så skall vi hoppas att du når ända fram. Det kan hända att det inte lyckas direkt - men njut då av att du trots allt har en skön stund även om du inte skulle få orgasm. Sedan då du har upplevt orgasm på egen hand så kan du ta det steget vidare och försöka uppnå det tillsammans med din partner, för då är det antagligen lättare då du vet vad du söker efter.
De flesta tjejer får ingen ejakulation då då får orgasm, utan man känner främst sammandragningarna i musklerna i underlivet. Så det är inte lika lätt att märka på en tjej om hon får orgasm, men du kommer nog att märka det då det händer.
Ge inte upp. Poängen med sex är att man skall njuta, så försök att tänka att det är någonting du strävar till men att det får ta tid och att du kan ha det skönt och njuta av vägen dit.
Lycka till!
Kram,
Tessi