Kär i...
25.09.2022
Hej jag har känt på senaste tiden att jag är sexuellt attraherad till bl.a djur. Typ hundar. Är det ovanligt?
Vad för jag göra tillsammans med dem/ inte göra. När jag ser dem så vill jag....
Är jag konstig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2022
Hej,
Eftersom det är väldigt tabubelagt att tala öppet om ett sådant ämne som sexuellt intresse för djur så är det svårt att svara på huruvida det är "ovanligt" eller "konstigt". Olika länder har lite olika lagar beträffande zoofili (sexuellt intresse för djur). I Finland är det inte olagligt att ha sex med djur, men i de fall där det kan påvisas att djuret lider av det eller tar skada så kan det räknas som djurplågeri och därmed vara straffbart.
Då man är ung är det inte speciellt konstigt att man kan känna upphetsning i anslutning till många olika saker eftersom man ännu håller på och söker sin sexuella identitet. Det är inte heller ovanligt att man blir rädd för att man skulle vara avvikande och därför framkallar sina fantasier själv så att de mer påminner om tvångstankar.
Du frågar vad du får och inte får göra tillsammans med djur, och jag tänker att samma regler fungerar i förhållandet till djur som till människor - du har aldrig rätt att tvinga någon eller pressa någon till att utföra sexuella handlingar. Med andra ord får du umgås med hundar precis som med vem som helst - men inte utföra sexuella handlingar som kan medföra fysisk eller psykisk skada. Det du skall minnas är att du har rätt att fantisera, och att det som händer inuti ditt huvud är bara ditt och inte behöver delas med någon annan. Men om du känner att tankarna skrämmer dig och att du vill diskutera dem med någon så finns det ingenting som utesluter att du tar kontakt med en psykolog via hvc.
Hälsningar
Tessi