Kåt?
09.01.2022
Varför blir inte jag kåt eller upphetsad när jag ser på porr. Alla mina vänner blir det men inte jag. Vd beror det här på?Finns det något sätt eller tips Hur man kan bli kåt?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.01.2022
Hej,
Du är absolut inte ensam om det! Alla blir absolut INTE kåta av porr. Många blir istället äcklande och ifrågasättande över vad dem ser istället! Det är också en sund reaktion!
Alla är vi olika, och blir kåta av olika saker. Man kan bli kåt av någon man tycker väldigt mycket om eller av en sexscen i en romantisk film. Eller kanske av en doft eller att någon rör vid en. Och kåthet kan kännas på olika sätt - ibland känns det bara varmt i kroppen, pulsen blir snabbare och man blir svettig och andetagen blir tätare. Andra gånger kanske det bara pirrar lite lätt i kroppen och man kan känna av att penisen får stånd. Upphetsning kan som sagt yttra sig på olika sätt och trots att man blir upphetsad behöver det inte alltid betyda att man behöver ha lust till sex med någon annan eller till sex med sig själv(runka, smeka sig).
Kram!
Malin