Kåt på horbårstar
24.04.2022
Hej, jag är en tjej på 13 (snart 14). Jag bara älskar känslan att ha "sex" med en hårborste. Är detta normalt eller onormalt, finns det fler än mig som gör detta. Blir alltid så "nolo" innan jag gör det och efter. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Du skriver att du älskar känslan av att ha sex med en hårborste, och då tolkar jag det som att du använder hårborsten som sexhjälpmedel? (d.v.s. som en dildo som du använder för att smeka dig själv utanpå eller inuti). I sig låter det vare sig ovanligt eller oroväckande, så länge du har koll på att alla föremål du använder är hela och rena.
Det är ganska vanligt att personer i din ålder kan känna skuld eller skam både över att de onanerar och över att de känner sexuell lust, men det är helt onödigt. Att ha sex med sig själv är någonting som är alla människors ensak. Det är inte någonting du behöver diskutera med någon annan och inte någonting som du behöver få någon annans "tillåtelse" att göra. Att onanera är också ett bra sätt att ta reda på vad man själv tycker att känns skönt och hur kroppen tycker om att bli smekt - det är med andra ord helt normalt och ingenting du behöver skämmas över.
Kram,
Tessi