Knull
30.04.2020
Jag knullade för första gången då jag var 12 och det kändes bra, jag är nu 14 år och har knullat 7 stkn är det normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.05.2020
Hej.
Du frågar om det är normalt att du har haft sex med 7 personer som 14-åring. Rent statistiskt är det mer än de flesta, eftersom statistiken visar att Finländare i regel mister oskulden som 16-åringar.  Men direkt ovanligt är det knappast heller.
Anledningen till att det i Finland finns en skyddsålder för sex som är 16 år är för att skydda unga personer från att bli utnyttjade av äldre personer, och för att man som väldigt ung oftast inte kan ta det ansvar för sina handlingar som man borde ta om man har sex. Men så länge man kommer ihåg att skydda sig mot graviditet och sexuellt överförbara sjukdomar - och alltid tar hänsyn till varandra (d.v.s. bara har sex om båda två vill det och enbart på det sätt som känns okej för båda) så måste det inte betyda att det är traumatiskt eller skadligt.
Det jag menar är alltså att du aldrig skall ställa upp på någonting som känns fel eller som du inte vill, och att ni ALLTID måste skydda er. Personligen så tycker jag att 12 är för ungt för att ha sex med en partner, och jag tycker inte att sex är någonting som skall ges bort till vem som helst men det är MIN syn på det - och då det kommer till sex så har man rätt till sin egen övertygelse så länge inge skadas eller far illa av det. Är båda två i samma ålder, d.v.s. 14 år så brukar det inte leda till lagliga följder eftersom båda två är minderåriga, men om din partner är över 18 så är det straffbart och skulle räknas som ett sexualbrott.
Var rädd om dig själv. Det är inget fel med att känna sexuell lust eller att ha sex, men lita på att du har mer att erbjuda än bara det. Gör inte saker som du själv mår dåligt av.
Kram
Tessi