Komma
01.12.2015
Hej
Det pratas mycket om hur killar kommer så snabbt. Det gick för han si och så snabbt. Att det är lite pinsamt för killar att de kommer snabbt, att tjejen är så "duktig" på att tillfredställa honom att han kommer snabbt. För mig är det tvärtom. Det är jag som kommer snabbt. Jag har väldigt enkelt att få en orgasm vilket också är konstigt för att vara tjej vilket gör det skämigt. Jag skäms över att jag kommer snabbt och efter jag har fått en orgasm så försvinner det där djuriska kåta och vill inte alls ha något med "sex" att göra skäms liksom lite efter haft sex. Så vill inte runka av honom eller suga av honom vilket också är dumt. Hur ska jag göra för att inte komma så snabbt. 1234

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2015
Hej.
Ditt problem är inte alls så ovanligt som man kan tro. Det finns ganska många tjejer som du, som får orgasm väldigt snabbt och tycker att det är ett problem. Jag har en känsla av att det kanske är ett problem som är vanligare bland flickor eller yngre kvinnor, vilket får mig att undra om det kanske blir "bättre" med tiden, d.v.s. att man inte kommer riktigt lika lätt, men det kan också bero på att det är lättare för yngre kvinnor att tala om sina sexliv än det är för den äldre generationen.
Jag tycker inte att du skall skämmas över dethär. Det finns många tjejer som kan fortsätta ha sex efter att de har fått orgasm, och kan sedan efter att de har vilat sig lite flera gånger. Men det är nog också vanligt att både lusten och förmågan falnar efter att man har fått orgasm. Det skulle t.ex. inte förväntas av en kille att han skall fortsätta efter att han har fått utlösning. Det är ju inte bara det att man inte längre är kåt - utan också det att det kan kännas obehagligt och t.o.m. göra ont att fortsätta.
Det jag tycker att ni skall testa på är för det första att försöka fokusera på honom först med oralsex eller petting, så att ni förhoppningsvis kan komma ungefär damtidigt sen då du låter honom komma in. Ni kan också testa att träna upp din förmåga att hålla tillbaka orgasmen genom att avbryta då det känns som att du är nära orgasm så att du får återhämta dig lite, då du har lugnat dig lite så släpper du in honom igen tills du är nära att komma och då avbryter ni pånytt o.s.v. Detta kan du också träna på egen hand då du onanerar. Men jag förstår att det inte känns så motiverande.
I sexbutiker på nätet (och IRL också förstås) kan man köpa fördröjningsgel som kan bedöva området lite grann så att man kanske inte kommer så fort. Gelet används främst av män, varför det också kallas för ollongel, men så olika är nog inte killar och tjejer att det inte skulle kunna användas på en klitoris lika bra. Så det kan ni ju testa, du kan beställa det enkelt och diskret t.ex. här.
Så tror jag ju att det kan bli lite lättare med tiden vartefter ni lär känna varandras kroppar bättre. Han lär sig antagligen känna igen när du är påväg att komma och kan sakta in, och du kommer att bli bättre på att "hålla tillbaka". Men skriv gärna och berätta om gelen funkar ifall du bestämmer dig för att testa det, det finns många tjejer som du därute som skulle bli glada av att få veta det :)
Kram
Tessi