Komma ut som asexuell??
11.11.2013
Hej! Vet inte riktigt om den här frågan hör hemma här men jag vet inte var den annars skulle passa. Jag är en tjej på snart 16 år, började gymnasiet i år. Har aldrig varit kär i någon i hela liv, aldrig varit "kåt på någon" eller vad man nu kallar det, aldrig tyckt att någon pojke är snygg och har ingen förståelse för begreppet "sexig". Utan jag känner obehag för nästan allt sexuellt, t.ex. då folk hånglar offentligt, snackar om att vara kåt o.s.v. Det har t.o.m. känts obehagligt att diskutera sex på hälsolära-lektionerna i skolan! (Inte pinsamt som många tycker utan jag känner mig rent ut sagt obekväm) Jag fick min första mens redan då jag var 11 och jag är helt färdigutvecklad och vad jag vet fungerar alla mina könliga delar som de ska. Är till följd av detta förstås också oskuld och jag har aldrig sällskapat med någon. Har heller inget intresse av att någonsin göra det. Har aldrig känt mig sexuellt upphetsad, men jag tycker däremot om att läsa erotiska texter ibland (dock av någon anledning endast homosexuella texter), men blir inte precis upphetsad av det. Började i våras fundera över min sexuella läggning till följd av att en av mina kompisar berättade att hon var lesbisk. Trodde först att jag också var lesbisk men kom sedan fram till att jag inte tyckte om flickor på det viset heller. Råkade sedan av en slump hitta en artikel om asexualitet, började läsa och insåg att beskrivningen stämde in på mig perfekt. Berättade detta för mina kompisar som direkt accepterade det och tyckte att det var helt naturligt (beror säkert på att av de 5 kompisar jag umgås med klassificerar sig endast en av dem som heterosexuell). Var väldigt nöjd med mig själv då jag "kommit ut" till mina kompisar och ville nu berätta för mina föräldrar också (jag har en väldigt nära relation till mina föräldrar och håller nästan inga hemligheter från dem). De är båda väldigt accepterande människor och skulle ha accepterat det om jag sagt att jag varit homosexuell. Då jag berättade för dem att jag kommit fram till att jag är asexuell sade min mamma att jag hade fel, att jag inte är asexuell utan bara inte färdigt utvecklad än. (Men de lovade ändå att acceptera om jag väljer att aldrig ha sex eller skaffa en partner) Jag tog illa upp över den här kommentaren och började fundera på saken. De flesta människor upptäcker ju ändå sin sexualitet i ung ålder i form av att man blir kär i nån klasskompis eller kändis eller så. Jag förstår inte varför hon tror att jag skulle vara för omogen för att komma fram till min läggning, men jag misstänker två orsaker. 1. Att hon tror att asexualitet inte är en riktig läggning utan bara något som man känner tillfälligt. Efter noggranna undersökningar har jag ändå kommit fram till att det ÄR en riktig läggning precis som hetero-, homo- och bisexuell (jag borde ge henne någon artikel om det och få henne att läsa den...) eller 2. Jag har varit väldigt osocial hela mitt liv och hade inga kompisar förrän på högstadiet så jag misstänker att hon tror att jag bara inte har tillräckligt med erfarenhet av relationer till andra människor. Men säkerligen om jag känner från djupet av mitt hjärta att jag är asexuell, på samma sätt som jag gissar att hetero-, homo- och bisexuella känner det, så måste jag ju ha rätt?? Jag har visserligen inga konkreta bevis, men det här är något som jag bara känner på mig rent instinktivt.
Min mamma förbjöd mig också att gå runt och tala om för alla att jag är asexuell. Förstår henne visserligen men jag skulle ändå gärna vilja att folk skulle veta om att jag och min läggning existerar. (Vi behandlade ämnet asexualitet på hälsolära-timmen i ca 15 sekunder och gick sedan fort vidare, tyckte inte att informationen var tillräcklig) Oroar mig ändå lite över hur folk kommer att reagera om jag berättar detta, med tanke på hur mycket som handlar om sex i det nutida samhället (i a f från min synvinkel). Vad borde jag göra? Borde jag hålla tyst om det (fast jag vill att folk ska veta) eller borde jag berätta (med risk att bli utsatt för mobbning elr liknande)??
Undrar också varför ni inte har någon förklaring om asexualitet här på hemsidan, eller har jag bara missat den?? Tycker att det borde finnas en, för även om asexuella är en mycket liten minoritet borde folk ändå få veta att de finns.
Ursäkta för den långa och detaljerade frågan, men jag hade mycket att säga. Hoppas ni kan ge mig ett bra svar. Tack på förhand! Ace
Ungdomsledaren Lina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2013
Hej!
Ursäkta så väldigt mycket för att du varit tvungen att vänta på svar, men det har kommit in såväldigt många frågor - 212 på 2½ vecka, vilket är långt över rekord för oss. Samtidigt är vi ute på turnén till högstadierna och ska ha en monter på KnowHow-mässan, så här är totalt rusning nu. Men vi har funderat på din fråga och ska svara så gott vi kan. För när det gäller sexualitet och vad någon har/får ha för dragning, så finns det inga korrekta svar att ge - det är bara du som kan bestämma vad som känns rätt för dig. Det är din rättighet, någon av de allra viktigaste, djupaste och ja, mest fundamentala rättigheterna vi har som människor. Ingen annan har rätt att tycka något om ens egen sexualitet, ingen har rätt att bestämma för en eller begränsa en eller få en att må dåligt eller ha dåligt samvete för hurudan man själv tycker att man är.
Så tycker du att du är asexuell, så var det! Det är din rättighet!
Det är också din rättighet att bestämma om du ska berätta för andra om din sexuella läggning eller inte. Det är fullkomligt upp till dig! Visst, det kan löna sig att fundera över vilka konsekvenser det kan få för en själv beroende på vem man berättar för. Det finns trångsynta, skvallriga, fördomsfulla människor både här och var - på samma sätt som att det finns accepterande, förstående människor med öppna sinnen både här och var. Exempelvis kanske det inte lönar sig att berätta att du är asexuell när du söker sommarjobb direkt ;) Men vi tror att du klarar dig rätt bra om du lyssnar till din egen intuition om hur olika människor kommer att ta nyheten - och om du tänker först och främst på dig själv. Sexualiteten är något av det mest intima och personliga vi människor har, så att utsätta sig själv för till och med främlingars åsikter är kanske inte värt det alla gånger, oavsett hur gärna man än vill stå för sin sak och jobba för jämställdheten osv.
Sedan är det ju också så med den personliga sexualiteten att den kan förändras under livet. Någon klok har jämfört sexualiteten med en gråskala där homosexuell finns i ena änden och heterosexuell i andra änden. Kanske kunde man lägga till asexuell som utanför skalan, vi vet inte riktigt? Men oavsett, så rör sig de allra flesta människor över den skalan under livet. Visst, en stor del bestämmer sig i ett tidigt skede för att ställa sig i ena änden av skalan - även om det faktiskt hör till den sexuella utvecklingen att åtminstone för en sekund fundera om man borde stå någon annanstans på skalan - men man måste inte stå kvar för resten av livet där man en gång ställt sig. Man har rätt att ändra sig om man vill. Så känner du en vacker dag att du börjar få sexuella känslor, så acceptera dem också som en del av dig själv. Ingen annan får ju heller "låsa dig" vid en viss benämning, sätta en stämpel på dig.
Ett tips för att orka bättre, förstå sig själv bättre och hitta bättre motiveringar/försvarsrepliker är att hitta andra med samma - eller åtminstone en mer "ovanlig" - sexuella läggning. Så kolla bland annat med Regnbågsankan rf och Vaasan SETA om de har medlemmar som känner som du (behöver nödvändigtvis inte vara asexuella, andra sexuella minoritete upplever säkert liknande situationer, bekymmer, tankar om livet osv). Lite stöd och gemenskap skadar knappast ;)
Stoooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina (Sannas vikarie)