Kommer fö snabbt
11.10.2022
Hej!
Jag och min flickvän har nästan varit ihop i 2 år nu, och alltid eller nästan alltid när vi har sex så kommer jag efter ca 1min typ och det känns pinsamt.. finns det något sätt man kan göra de bättre eller ja. Det gick mycke bättre förut då vi hade sex varje vecka säkert 2 gånger om dan men nu är det typ 1-2 gånger i månaden….
Har några frågor till ibland så är hon jätte pigg och sen när ja, så säger hon att hon e jätte trött och börjar gäspa och säger nej jag är jätte trött och massa andra anledningar som jag inte årkar skriva. Jag vet att det kan bero på att hon inte vill och då gör jag inget heller men förstår inte bara att det inte går att säga ”nej jag vill inte ikväll” eller nått såt. Jag har frågat de ochså men hon menar då att de inte är så.
Vet de kanske blev en lång fråga men ja. Tacksam för svar! :) Yomamapus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.10.2022
Hej,
Det är inte ovanligt det du beskriver om att du snabbt får utlösning, kanske i all synnerhet nu om ni inte har sex lika ofta som förr. Du är ännu ung och då är det dels vanligt att det helt enkelt känns lite för bra då man har sex och att man därför kommer snabbt, men jag antar att den stress som det i sig själv skapar inte heller gör det bättre.
Det du själv kan fundera över är huruvida du kommer lika lätt genom t.ex. oralsex eller om hon smeker dig med handen eller är det först vid penetrativt sex som du kommer? Du skriver att det gick bättre förr då ni hade sex oftare, så om du vill kan du testa att onanera tidigare på dagen för att se om du då kan hålla tillbaka utlösningen längre. Som ung är återhämtningstiden snabbare än den är då man blir äldre, så du kan testa och se om du hittar någon optimal tid från en utlösning till nästa. D.v.s. att du efter att ha kommit en gång kan bli upphetsad och få stånd igen.
Det finns en metod som kallas start-stop-tekniken som man kan träna om man upplever att man har problem med för tidig utlösning. På nätet kan du hitta en mer utförlig beskrivning av hur den fungerar men i princip går den ut på att du lär känna hur din kropp fungerar och hur det känns i kroppen just före du kommer. Jag rekommenderar att du börjar med att träna detta på egen hand utan din flickvän. Testa att börja onanera och sedan då du närmar dig orgasm så tar du ett mer bestämt grepp runt penisen precis under ollonet och avbryter tills "nu kommer jag snart-känslan" har avtagit. Sedan fortsätter du onanera och då du på nytt närmar dig så avbryter du igen - o.s.v. Detta är alltså ingen snabb lösning utan tar tid, men på sikt kan man lära sig att inte få orgasm lika snabbt. Då du testat lite på egen hand kan du också börja testa det tillsammans med din partner.
Jag kan i princip förstå att hon hellre säger att hon är trött än att hon inte vill, eftersom hon antagligen tror att det skulle kännas mer sårande för dig. Det är kanske någonting ni borde försöka diskutera, vilket behov du har av sex och vilket behov hon har och vad det kan bero på att era behov har förändrats. Det är vanligt att man i början av förhållandet har sex oftare och att det sedan blir mer sällan. Bra är det om man kan hitta någon form av kompromiss men sist och slutligen är det bara du sjäv som kan avgöra om 1-2ggr/månaden är tillräckligt för dig. Man har aldrig rätt att tvinga någon till sex eller att tjata sig till det - men man kan heller inte tvinga sig själv eller någon att stanna kvar i ett förhållande om man har totalt olika sexuela behov. Men då det kommer till sexuella behov kan de dels variera jättemycket från en person till en annan, men också från en period i livet till en annan. Så bara för att hon inte är så sugen just nu behöver inte betyda att det alltid kommer att vara så. Det finns inget absolut svar på dessa saker utan ni måste helt enkelt hitta det sätt som passar er.
Jag hoppas att det löser sig <3
Tessi