Kondom
01.11.2020
Hej decibel
Har en kanske lite pinsam fråga. Jag och min pojkvän hade sex igår och då jag slutat me andra preventivmedel för tillfället, skulle vi använda kondom. Vi har aldrig tidigare använt kondom tsm, så det var alltså första gången igår. Problemet var att min kille hade problem att få på kondomen då han slaknade när han skulle ta på den. Han försökte länge men den ville liksom inte gå på. Beror det på att han var för slak? Är det vanligt ?
Jag såg på honom att han blev ledsen och tyckte det var jobbigt så önskar jag kan hjälpa honon på nåt sätt. Hejhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.11.2020
Hej,
Bra att du skrev, och det är inget speciellt pinsamt med det även om jag förstår att hela situationen blev jobbig för er båda.
Det är ganska vanligt att situationen kan bli stressad då man skall trä på kondomen - och att ståndet då slaknar. Dels beror det på att hela sexet måste avbrytas för en stund och dels på att det kan vara lite fumligt och stressande att trä på kondomen. Med andra ord är det inte alls unikt att det går så.
Jag tror att det bästa man kan göra är dels att öva på att trä på kondomen, till att börja med kan han träna på egen hand, men också att du kan öva på det. Så vet ni att det i sig inte behöver vara krångligt utan kan ses som ett moment i sexet. Ju bekvämare man blir tillsammans så gör det inte heller någonting fast det blir ett avbrott utan det kan t.o.m. ses som någonting upphetsande. Ni behöver inte heller tänka att allt är förlorat fast ståndet skulle slakna - då får ni helt enkelt fortsätta med händer och mun ett tag till och sedan försöka på nytt. Ofta är stressen av att man ”misslyckats” det som lämnar dålig stämning. Jag tror att det ofta ses som någonting väldigt dramatiskt och slutgiltigt om erektionen försvinner men att det inte alls behöver vara så.
Så se det inte som ett problem eller en katastrof att det gick så här, men det är bra om ni kan tala om saken för att tillsammans konstatera att det inte gör någonting och att det inte betyder att man behöver avbryta helt och klä på sig utan att ni kanske skippar kondomen för en liten stund och har oralsex istället tills erektionen är tillbaka och sedan försöker ni igen.
Det löser sig. Se bara till att ni har tillräckligt med kondomer hemma så att de inte tar slut.
Kram
Tessi