Kondom
29.08.2021
Hej, jag vet att det kankse låter lite konstigt, men jag har problem med att få på kondomer. Jag har provat flera gånger, men jag bara får inte den över ållonet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej,
Det låter mest som en fråga om teknik. Om du tänker på att man kan trä en kondom över hela armen så har jag ju svårt att tro att ditt ollon skulle vara för stort för att en kondom skall rymmas.
Det du skall kolla då du tar kondomen ur paketet är åt vilket håll den skall rullas ut, för om du har kondomen "fel väg" så går den inte att rulla upp. Så börja med att ta i kondomen och kolla åt vilket håll den skall rullas upp. Sen är det nog bara övning som gäller.
Jag tycker att det är jättebra om du tränar på förhand med att trä på kondom, så blir det kanske mindre fumligt den då du skall ha sex. Från t.ex. skolhälsovårdaren kan du hämta kondomer gratis så förstör det inte din ekonomi fast du övar.
Kram,
Tessi